Bussum in 1923

Bussum 1923 is  de titel van de expositie die in september 2023 te zien is geweest in de kapel van het voormalig klooster Mariënburg aan de Brinklaan. De Historische Kring Bussum, opgericht in 1983, vierde met deze tentoonstelling het 40-jarig jubileum van de vereniging.

De tentoonstelling werd geopend op zaterdag 2 september om 12.00 uur en was vervolgens te bezichtigen op 2, 3, 9, 16 en 23 september, steeds van 12.00 tot 16.00 uur. Het was een ongekend succes, alles bij elkaar zeker meer dan 2000 bezoekers. Klik HIER voor de film over de opening van de tentoonstelling

Diverse aspecten van het leven in het Bussum van die dagen passeerden in woord en beeld de revue. Hoe woonde, bouwde, kerkte en winkelde de Bussumer van honderd jaar geleden? Hoe zag de plattegrond van Bussum er destijds eigenlijk uit? Waar sportte je, waar ging je naar school?  Over al die onderwerpen waren op de tentoonstelling veel foto’s met korte teksten en enkele video’s te zien.

De beelden, teksten en foto's die te zien waren op deze tentoonstelling willen wij u niet onthouden. In onderstaand overzicht vindt u per onderwerp de informatie zoals die op de tentoonstelling is vertoond. Tevens vindt u per onderwerp ook de artikelen uit het Bussums Historisch tijdschrift  van september 2023 en december 2023, die geheel aan de tentoonstelling waren gewijd.