Uitgaan

Er waren in 1923 vier theaters in Bussum: Flora Bio op de hoek van de Havenstraat en de Kapelstraat, Concordia aan de Graaf Wichmanlaan, Novum aan de Vlietlaan en het Variététheater in het voormalige Hotel Vlietlaan, op de hoek van de Generaal de la Reijlaan en de Vlietlaan. Daarnaast gebruikten de katholieke verenigingen de zaal van het Vitusgebouw en de protestantse verenigingen de zaal van gebouw Eltheto achter de Vredekerk, die toen nog gewoon de hervormde kerk heette.

Flora Bio was uitsluitend een filmtheater. De films, die nog geen geluidsspoor hadden, werden vaak door een pianist of organist
en soms zelfs met zang muzikaal begeleid.
In Concordia werden filmvoorstellingen, concerten, operette- en toneelvoorstellingen en dansavonden georganiseerd.
Novum presenteerde filmvoorstellingen, toneel- en operettevoorstellingen, variété en revues.
Het Variététheater bracht behalve variété op zaterdagavond op zondagmiddag een strijkje en op zondagavond doorgaans een
dansavond.

Gerelateerd artikel uit BHT 39-2 (september 2023): Uitgaan

Gerelateerd artikel uit BHT 39-3 (december 2023): Hens Clinge Doorenbos