Viering 25jarig regeringsjubileum Koningin Wilhelmina

Koningin Wilhelmina zat in 1923, precies honderd jaar geleden, vijfentwintig jaar op de troon. Dit regeringsjubileum werd in heel het land uitgebreid herdacht.

In Bussum werden op diverse plaatsen erebogen opgetrokken, onder andere aan het begin en het einde van de Nassaulaan. Er werd drie dagen feest gevierd, van woensdag 29 augustus tot en met vrijdag 31 augustus.Er was muziek op de Brink, er waren kinderspelen en sportwedstrijden op het gloednieuwe sportterrein aan de Meerweg, er werd gezongen voor het gemeentehuis, er was een bloemencorso op de Brediusweg, er was een ‘optocht met bloemenhulde’ en het geheel werd afgesloten met een spectaculair vuurwerk op de Fransche Kampheide.

Het programma stond uitgebreid beschreven in een boekwerkje van niet minder dan 64 bladzijden, met daarin de namen van alle achtenvijftig verenigingen die aan de festiviteiten deelnamen en de namen van de deelnemers aan de sportwedstrijden. Het boekje geeft door de grote hoeveelheid advertenties ook een mooi beeld van de Bussumse middenstand.

Klik op het plaatje op de film te starten

De viering van het regeringsjubileum in Bussum werd op film vastgelegd in opdracht van filmtheater Novum aan de Vlietlaan, zodat de Bussumers daar enige tijd later op het filmdoek naar zichzelf konden kijken.
De originele 13 minuten lange film  is bewaard gebleven en kunt u zien op onze Beeld en Geluid pagina op deze website.
Speciaal voor onze tentoonsteling is een verkorte compilatie gemaakt, die u kunt starten door op het plaatje te klikken.