Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 29, nummer 1 (februari 2013)

coverfoto nummer 29/1

Thema:

De Historische Kring bestaat 30 jaar

Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 1
(van de redactie), pag. 1

Wat vindt u in dit nummer?
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 3
(van de redactie), pag. 3

Maatschappij tot Exploitatie van Bouwterreinen ‛Crailoo’
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 4-9
auteur: P. Langerhuizen, pag. 4-9
In 1902 werd de Maatschappij tot Exploitatie van Bouwterreinen ‛Crailoo’ opgericht door P. Langerhuizen na een omstreden grondruil met de zogenaamde (niet door de Erfgooiers erkende) Stad en Lande van Gooiland.

Cornelis van Norren, een ware bouwer – Een ‛kleine luyde’ met betekenis voor Bussum
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 10-13
auteur: Klaas Oosterom, pag. 10-13
Cornelis van Norren (1850–1935) was een bekende Bussumer in het begin van de vorige eeuw. Hij was niet iemand die wilde opvallen, meer een harde werker die je zou kunnen rekenen tot de ‛kleine luyden’, de aanhang van Abraham Kuyper, stichter van de Antirevolutionaire Partij (ARP). Van Norren behoorde als aannemer en bouwkundige tot de middenstand, was medeoprichter van de plaatselijke Gereformeerde kerk, lid van het bestuur van de School met Den Bijbel, abonnee van ARP-dagblad de Standaard, lid van de ARP, gemeenteraadslid en wethouder. En niet in het minst: hoofd van een groot gezin met negen kinderen.

Bussumse ambtenaar helpt onderduikers in het geheim aan documenten - Het stille verzet van Karel Abma
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 14-17
auteur: Klaas Oosterom, pag. 14-17
Karel Abma en Coby van den Berg trouwen op 25 maart 1943 in Bussum. Op dat moment zijn zij op de leeftijd van 28 en 23 jaar nog onwetend van de gebeurtenissen die hen te wachten staan. Zij gaan wonen op de Simon Stevinweg 10 in Bussum. In januari 1944 wordt Karel Abma op zijn werk bij de gemeente Bussum opgepakt en gearresteerd. Coby is dan zes maanden in verwachting van haar eerste kindje. Op 7 augustus 2012 overleed in zorgcentrum Naarderheem mevrouw J. Abma-van den Berg, de weduwe van Karel Abma. Het leven van het gezin Abma heeft voor een belangrijk deel in het teken gestaan van wat er in die laatste jaren van de bezetting is gebeurd. Meerdere keren is over de gebeurtenissen van toen geschreven. Hier zijn enkele getuigenissen bijeen gezet.

Grote namen gaven uitvoeringen in theater met rijke geschiedenis – De herbouw van Concordia en het ideaal van dr. A.S.
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 18-22
auteur: Rudolf Geel, pag. 18-22
De maatschappij ‛Concordia’ beleefde zijn oprichting in 1896. Het bijbehorende gebouw aan de Graaf Wichmanlaan werd vormgegeven naar een ontwerp van architect C.J. Kruisweg en ingewijd in 1897. Het gebouw, opgeleverd door de Bussumse aannemer Van Norren (zie ook het tweede artikel in dit blad), was multifunctioneel. Verenigingen en organisaties, waaronder verschillende kerkelijke groeperingen, vonden er een onderkomen. De Toonkunstuitvoeringen die gegeven werden, hadden een grote naam, en ook de Nederlandse Bachvereniging verzorgde er uitvoeringen. Maar ook toneelliefhebbers konden in het gebouw aan hun trekken komen. Vanaf 2 april 1926 werden er ook radio-uitzendingen verzorgd.

Moord in Bussum! – Uniek kijkje in het dorpsleven van 1856
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 23-35
auteur: Hans Jonker, pag. 23-35
Het dorpje Bussum haalt in het jaar 1856 de landelijke kranten. De dokter heeft zijn vrouw vermoord.

Survival of the fifties - Tastbare getuigen van de wederopbouw in Bussum
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 36-39
auteur: Pauline K.M. van Roosmalen, pag. 36-39
Op de vraag naar het favoriete type woning of wijk, luidt het antwoord tegenwoordig overwegend een woning of wijk uit de jaren dertig van de twintigste eeuw. Het beeld van een dergelijke wijk of woning is er doorgaans een van rustige straten, veel groen, bakstenen gevels, rode pannendaken, houten kozijnen in wit en/of groen en her en der een erker of dakkapel. Als ‛gezelligheid’ in architectuur of stedenbouw vertaald zou moeten worden, dan zijn wijken en woningen uit de jaren dertig een uitstekende kandidaat.

Colofon
Bussums Historisch Tijdschrift 29/1 (2013) 40
(van de redactie), pag. 40

Wandelen en fietsen met de Historische Kring Bussum (HKB)