Bussums Historisch Tijdschrif jaargang 31 nummer 1 (april 2015)

Thema: Bevrijd

Colofon en Inhoud
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 1
(van de redactie), pag. 1

Bevrijd!
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 3
(van de redactie), pag. 3
Zeventig jaar geleden kwam er ook voor Noord-Nederland een einde aan de oorlog die bijna op de kop af vijf jaar had geduurd. In deze aflevering van BHT blikken we terug op die gebeurtenis, en vooral ook op de maanden die daaraan vooraf gingen.

Honger januari-mei 1945
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 4
auteur: Nol Verhagen, pag. 4
De Bussumse huisschilder Piet Bierman hield van begin 1944 tot in de jaren ’60 op kassastroken een dagboek bij. BHT maakte een selectie uit zijn aantekeningen uit de maanden januari-mei 1945. Gezamenlijk geven die een goed beeld van hoe ‘een gewone Bussumer’ de maanden voorafgaande aan de bevrijding en de bevrijding zelf ervoer. Centraal daarin staat de honger.

Uit het dagboek van Piet Bierman, deel I: januari-maart 1945
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 5-11
(van de redactie), pag. 5-11

Uit het dagboek van Piet Bierman, deel II: april-mei 1945
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 12-17
(van de redactie), pag. 12-17

Herman Bierman, zoon van . . .
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 18-19
auteur: Nol Verhagen, pag. 18-19
Elders in deze aflevering van BHT kunt u lezen hoe Piet Bierman, huisschilder te Bussum, de bevrijding beleefde, maar vooral ook de hongerwinter die aan de bevrijding voorafging. Hij had maar liefst 9 kinderen, waarvan zijn zoon Herman de op een na oudste was. Geboren op 28 juni 1926 was hij in de hongerwinter van ’44 - ’45 18 jaar oud. Herman is erelid (‘Lid van Verdienste’) van de Historische Kring Bussum. Ik praat met hem over zijn vader, diens dagboek, maar ook over hoe hij zelf zich de hongerwinter en de bevrijding herinnert.

De Gooi- en Eemlander in en na de oorlog
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 20-23
auteur: Klaas Oosterom, pag. 20-23
Het dagblad De Gooi- en Eemlander bestaat al sinds 1871. In 1991 verscheen een boek over De Gooi- en Eemlander tijdens de bezetting en de daarop volgende bevrijding, van de hand van de vroegere hoofdredacteur Guus Pikkemaat. Het onderstaande artikel is grotendeels aan dat boek ontleend.

'Er zijn nog een paar bommen in het dorp gevallen . . .'
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 24-26
auteur: Klaas Oosterom, pag. 24-26
Nely Snieder was in 1944 21 jaar en verloofd met Kees Stegenga. Zij schonk ons een brief die zij eind november 1944 aan haar vriendin Metje in Stroe (Veluwe) schreef. Zij woonde Iepenlaan 7, tegenover het kerkje dat nu een woonhuis is. Haar brief geeft goed weer wat er in het najaar van 1944 in Bussum zoal gebeurde en hoe een jonge vrouw in het leven stond.

Kära Hannie!
auteur: Nol Verhagen, pag. 27-28
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 27-28
Iedere Bussumer die ouder is dan 75 jaar herinnert zich nog de bevrijding en de daaraan voorafgaande hongerwinter. Zo ook Hannie Hille - Overeem, destijds 10 jaar oud. Zij vertelt mij het verhaal van het Zweeds Wittebrood.

Luc Smink wenste duizenden Bussummers een goede reis en behouden thuiskomst
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 29-31
auteur: Jan-Willem Henfling, pag. 29-31
Op 16 januari werd het nieuwe thuis van de Bussumse Historische Kring in Station Naarden-Bussum formeel geopend in aanwezigheid van veel vrijwilligers en leden. Het nieuwe onderkomen, in een van de mooiste historische gebouwen van ons dorp, past naadloos bij de ambities van de vereniging. Om burgemeester Henk Heijman te citeren, die de opening verlevendigde met een korte toespraak: “De noodzaak om te verhuizen en de inspanning om in korte tijd een ander onderkomen te vinden heeft geleid tot duidelijke verbetering van de werkomstandigheden. Zo zie je maar dat veranderen soms goed is voor een organisatie.” Of nu deze toespraak dan wel de daarop volgende ‘onthulling’ van de historische panoramakaart met de routes van de Gooische Moordenaar door voormalig stationschef Luc Smink (88 jaar jong) de formele opening van het onderkomen was, werd mij niet duidelijk, maar ik kreeg wel de unieke kans om met deze markante oud-Bussummer te spreken. Sedert zijn pensionering in december 1985, na 40 jaar werken bij de NS, woont hij nu (weer) in Emmen.

Bussum in boeken
Bussums Historisch Tijdschrift 31/1 (2015) 32
auteur: Klaas Oosterom, pag. 32
In deze rubriek bespreekt Klaas Oosterom recente en minder recente boeken die passen bij de onderwerpen in dit nummer. De boeken kunnen in het Documentatiecentrum van de Kring ingezien worden. Ze worden niet uitgeleend.

• Een villadorp in benarde tijden 1914-1945
  • Metterdaad