Bussums Historisch Tijdschrift jaargang 31 nummer 1 (april 2015) pag. 3

Bevrijd!

Van de redactie

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
De illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

Zevenbht31 1a1ttig jaar geleden kwam er ook voor Noord-Nederland een einde aan de oorlog die bijna op de kop af vijf jaar had geduurd. In deze aflevering van BHT blikken we terug op die gebeurtenis, en vooral ook op de maanden die daaraan vooraf gingen.

Een aantal ‘gewone’ mensen komt aan het woord, die via brieven, dagboeken en herinneringen vertellen wat hun destijds is overkomen. Geen heldendaden of spannende avonturen, maar het leven van alledag, met ziekte, kou, gebrek en honger en nog eens honger.

Centraal staat huisschilder Piet Bierman, die een gedetailleerd dagboek bijhield, dat in al zijn eenvoud en herhaling een indrukwekkende getuigenis is. BHT publiceert daaruit een royale selectie. Zijn zoon Herman, Lid van Verdienste van de Historische Kring Bussum, vertelt in een interview over het gezin en over zijn eigen ervaringen uit die tijd. De bevrijding was ook een tijd van afrekening met het recente verleden.

Klaas Oosterom belichbht31 1a3tt de geschiedenis van de Gooi- en Eemlander, die tijdens de bezetting bleef verschijnen en daarvoor na de oorlog zwaar werd gestraft.

Tussen de bedrijven door is de Historische kring verhuisd van Huizerweg 54 (de voormalige Huishoudschool, die in het eerste nummer van de vorige jaargang nog aan de orde kwam) naar station Naarden-Bussum (dat een belangrijke rol speelde in het tweede nummer van de vorige jaargang). Tijdens de opening ontmoette de redactie de voormalige stationschef, Luc Smink, die in een interview terugblikt op de tijd dat hij hier de scepter zwaaide.

Allemaal geschiedenis dus, die als het ware nog binnen handbereik is, waar we zelf deel aan hebben gehad, en die laat zien hoeveel er in twee of drie generaties kan veranderen. Nog maar zeventig jaar geleden heersten hier oorlog en hongersnood en gebeurden er de verschrikkelijkste dingen! Zo dicht bij en toch zo ver weg!