de kleerkast in onderduikadres Singel 35

Bussumse onderduik

10 maart 2024

Tijdens de opening van het Nationaal Holocaust Museum op 10 maart in Amsterdam werd er bij de aandacht voor het verschrikkelijke oorlogsverleden ook gesproken over Nederlanders die de moed hadden voor bedreigde Joden op te komen en hun onderdak te verlenen. De Israelische president Herzog noemde in zijn toespraak als voorbeeld het Bussumse echtpaar Cornelis en Amanda Vissers. Zij lieten het pas getrouwde jonge echtpaar Andries en Helena Hoffmann in 1943 onderduiken in hun woning aan Singel 35.

Begin 1944 bleek Helena zwanger te zijn en dankzij een vervalst persoonsbewijs kon ze bevallen in het Bussumse Majella-ziekenhuis. Het meisje dat werd geboren kreeg de naam Miah-Amanda, een verwijzing naar Amanda Vissers. De onderduikers maakten in Bussum de Bevrijding mee en vertrokken daarna naar Amsterdam. In 1948 vestigden ze zich in Tel Aviv. Ze kwamen in 1973 nog voor een paar jaar naar Nederland terug maar bleven daarna voorgoed in Israel.

Cornelis (Kees) en Amanda Vissers kregen in 1966 in Jeruzalem een Yad Vashem-onderscheiding ('de rechtvaardigen onder de volkeren') De echtparen zijn nog over en weer bij elkaar op bezoek geweest. De zoon van de Hoffmanns, Jonah, bezocht later het onderduikadres en nam toen de kleerkast mee die de plaats had verborgen waar zijn ouders vaak in het huis zaten. Hij schonk de kast aan het Yad Vashem-herinneringscentrum in Jeruzalem. Andries en Helena Hoffmann zijn in 2005 en 2007 overleden. Oud-onderwijzer Kees Vissers (van de School met den Bijbel aan het Eendrachtspark) stierf in 1987 en zijn vrouw Amanda in 1993. Lees HIER hun uitgebreide verhaal uit 1966. Kees zegt daarin dat hij had geholpen 'om na de oorlog niet beschaamd te hoeven zijn'

graf_van_de_Vissers.jpeg