Monumentenschildje voor station Naarden Bussum

23 februari 2024

Het station Naarden Bussum heeft er nu ook een: een monumentenschildje. Het werd op vrijdag 22 februari bij de hoofdingang van het stationsgebouw bevestigd door vrijwilligers van onze vereniging. Deze leden van de monumentencommissie hadden even tevoren een overleg met de erfgoedambtenaar van de gemeente Gooise Meren.

Ruim een jaar geleden reikte wethouder Schimmel voor het eerst enkele schildjes uit aan eigenaren van gemeentelijke monumenten. De schildjes kunnen worden aangevraagd bij de gemeente en gratis worden opgehaald. Een nog onbekend aantal keren is dat inmiddels gedaan. De schildjes zijn bedoeld om de monumentale panden in Gooise Meren meer zichtbaarheid te geven. De gemeente heeft er ongeveer 500. Bussum telt momenteel 75 gemeentelijke monumenten en 58 rijksmonumenten. Station Naarden Bussum is het enige provinciale monument. Het gebouw, een ontwerp van ir. H.G.J. Schelling, werd in 1926 geopend.

Een eerder stationsgebouw op die plek werd in 1874 in gebruik genomen, tegelijk met de opening van de Oosterspoorweg. De Historische Kring Bussum besteedt later dit jaar ruim aandacht aan het 150-jarig jubileum van deze spoorlijn. De Kring is al jaren gehuisvest in de rechter zijvleugel van het provinciale monument uit 1926 dat nu dus is voorzien van een monumentenschildje. (foto's Jaap van Hassel en Martijn Schapink)

stationsschildje.jpeg  stationds.jpeg  opgehangen.jpeg