Tweede ronde struikelstenen

18 oktober 2023

Net als een week eerder zijn in Bussum en Naarden op 18 oktober struikelstenen geplaatst. Met deze gedenkstenen worden Joden en andere slachtoffers herdacht die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en vermoord. De stenen krijgen een plaats in de stoep voor de huizen waar ze voor het laatst hebben gewoond. Dit keer zijn er twaalf geplaatst, bij Generaal de Reijlaan 11, Gooilaan 11, Comeniuslaan 30, Zwarteweg 70 en Keverdijk 5. Bijgaande fotos's zijn van de plechtigheid bij Comeniuslaan 30. Daar woonden Jacob Coerant, zijn vrouw Hanna, dochtertje Nanny en dienstbode Irmgard Rosemann. Ze werden gedeporteerd naar Sobibor waar ze werden vergast. De Stichting Struikelstenen Gooise Meren gaat nog veel meer stenen plaatsen. De kosten van een struikelsteen en het plaatsen ervan bedragen 150 euro. De Stichting werft daarvoor gelden bij diverse fondsen. Ook particulieren kunnen de stichting steunen met een donatie. (foto's Jaap van Hassel)

Comenius3.jpeg Comenius4.jpeg