Contactblad Historische Kring Bussum 16/3 (december 2000) pag. 101-102

Tanah Abang (i)

Joke Vos-Bogaard

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
De illustratie is aanklikbaar voor een vergroting.

Hotel-restaurant Tanah Abang

In het jaar 1932 kocht de gemeente Bussum een perceel bos en bouwland sectie B. 3634-3635 voor de aanleg van wegen en voor villabouw.
In 1933 kocht de heer D. Rens, mededirecteur van een auto-onderneming in het voormalig Nederlands Indië de op deze percelen gebouwde villa met garage en herenhuis aan de Amersfoortsestraatweg 33 en noemde deze Tanah Abang "Goede Aarde". De architect was de heer Dusschoten. De eerste steen vermeldt Daniel Voûte 19-08-1931. Weet een van de lezers misschien wie dit is?

In 1938 werd bij akte van scheiding mevrouw de weduwe Aldonse Maria Holle eigenaresse van bovengenoemde villa en het herenhuis aan de Jacob Obrechtlaan. In 1946 werd de villa gedeeltelijk vernieuwd en werd de sectie veranderd in B.4532. In 1947 worden villa en herenhuis verkocht aan de heer D. van Buuren die er na een verbouwing in 1950 een hotel-restaurant met grote tuin en paviljoen vestigde. In 1952 volgde een bij- en verbouw van hotel-restaurant Tanah Abang. Vanaf 1958 pachtte de heer H.C.M. van Veen het hotel restaurant (zie onderstaand verhaal van zijn zoon H.M.M. van Veen).

Het bleef hotel-restaurant tot 1963, toen werd het pand gekocht door de stichting Dr. Jan van Breemen die er op 13 september 1963 het Rheuma vakantie centrum opende. Tot 28 april 1978 is het vakantiecentrum gebleven. Op 4 januari 1970, vier dagen na de fatale zolderbrand aan de Brediusweg, waarbij een meisje en twee brandweerlieden het leven verloren, brak er brand uit in het pand van de stichting. Het blussen ging toen zeer moeizaam, omsdat de meeste brandweermensen nog in gedachten bij de vorige brand waren. (zie Brandweer Bussum 1899-1999 pag. 88)

De Volle Evangelische Gemeente Huizen kocht het pand, dat inmiddels sectie B.5419 was geworden aan. De naam van de villa werd gewijzigd in 'Gooise Berg' en werd uitgebreid met een zaal van 20 x 20 meter waar tot 29 december 1988 door de Volle Evangelische Gemeente ontmoetingsbijeenkomsten werden gehouden voor gemiddeld 100 à 200 gelovigen.

Nadat deze gemeente het pand had afgestoten werd het op 6 juni 1989 verkocht aan projectontwikkelaar Wilcor Leasing b.v.

De villa is grotendeels door brand verloren gegaan en nadat diverse plannen de revue waren gepasseerd is er nu een definitief bouwplan ontworpen door Friso Woudstra. Op de voormalige plek van Tanah Abang worden drie nieuwe stijlvolle landhuizen gebouwd.

Deze gegevens heb ik gehaald uit de collectie Ab Winthorst welke ter inzage ligt bij het streekarchief in Naarden.