Uit Bussum? Bussum Uit !

Verjaardagen, recepties, pauzes tijdens vergaderingen en gesprekken in de wandelgangen zijn van die momenten, waarop mij de vraag wel werd gesteld, waar ik met mijn bijzondere naam vandaan kwam. Als ik met enige trots antwoordde; “Uit Bussum” of ”Uit het Gooi” merkte ik een vorm van bevestiging of instemming van de inschatting. Een antwoord; “ uit Bovenkarspel, Bunschoten of Barneveld zou kennelijk een andere associatie hebben opgeroepen dan” uit Bussum, Blaricum of Bloemendaal”. Naast topografische plaatsing zijn vóórkomen, kleding en uitstraling die men meent waar te nemen kennelijk een manier om de gesprekspartner te plaatsen. Zo kan een 'social talk' worden gebruikt als een inschatting – of determinatiemoment.

Mijn verhuizing uit Bussum naar een ander landsdeel werd zo in diverse opzichten voor mij een openbaring.

Eerder had ik als eens bemerkt, dat men mij, alvorens te spreken, nauwkeurig van top tot teen had bekeken. Keurige brogues, een blazer en een broek met omslag waren volgens latere mededelingen typisch voor het uiterlijk van een bewoner van Bussum. Gekscherend en olijk bedoeld, werd daar nog wel de term 'Gooische Bal' aan toegevoegd.  Een bekende 'Hang out' voor deze typen zou  “Het Bonte paard” in Laren zijn.  Daar kon men ze 'in situ' waarnemen.

Het uiterlijk van de mannelijke bewoners, typisch voor het Gooi, werd mij geleidelijk aangeleverd. Veelal zouden bewoners kiezen voor de Engelse, klassieke stijl met grijze flanel broek, overhemd met clubdas of choker en nette brogues of half hoge, suède 'bordeelsluipers'. Een college- shawl en een liefst wat oversized Burberry regenjas en de hockeystick, zouden het imago van het Gooise type completeren. Opzichtige ringen, horloges en witte sportsokken zijn beslist 'not done' in deze kring. Ook de coiffure staat geen 'matjes' of Presley kuiven toe en ook tatoeages worden hier gezien als ordinair en lichamelijke mutilatie. Een kek Engels hoedje is wel een goede keus.

In zijn humorvolle boek “Man en pak”, geeft Jort Kelder heftige kritiek op de uitmonstering van bekende Nederlanders. Ofschoon Bussumer, moet ook Jan des Bouvrie het qua kledingkeuze in het boek ontgelden. De succesvolle binnenhuisarchitect en trendsetter heeft volgens Jort Kelder geopteerd voor de kleding van de ober. Zijn kledingkeuze wordt door Jort Kelder figuurlijk afgeserveerd en ook de cabaretier en Gooibewoner Youp van het Hek komt met zijn kledingkeuze bij Jort niet ongeschonden weg.

Naast typische kleding zou de bewoner van het Gooi in mijn jeugd eerder kiezen voor een brommer van het merk Puch dan een Zündapp of Kreidler, eerder een donkergroene 'Railley' fiets dan een blauwe Batavus, eerder voor Dubarry of Aigle laarzen dan voor een rubberen Vredestein laars. Uit de Volvo-stationcar zou eerder een Teckel of Golden retriever worden uitgeladen dan een Dobermann of Pitbull uit de Volkswagen stationwagon. Eerder zou worden gekozen voor een Gaastra zeil-outfit dan voor een zwart lederen bomberjack. In koude perioden zou een loden jas met stolpplooi een goede keus zijn.

Een ander natuurlijk kenmerk van de typische Gooibewoner zou de taal zijn. Naast keurig ABN wordt wel een wat geaffecteerde uitspraak gehoord, naast de typische Gooische  R  Tevens beschikt men er over een ruime woordkeus of 'vocabulaire', toch prettig als je als 'Bussumse jongen' je genuanceerd wil uitdrukken zoals hier blijkt  ;)

Een televisieserie als 'Gooise vrouwen' en het lifestyleblad 'Gooisch' bevestigen nog eens duidelijk het imago dat bewoners van Bussum, Naarden, Hilversum, Laren en Blaricum met zich schijnen mee te dragen. Zal de nieuw gekozen naam van de gemeente Bussum dit alles gaan uitwissen ???