Gooische Moordenaar

Ik herinner me nog goed dat ik met mijn vader op de fiets in de richting reed van speeltuin Oud-Valkeveen. Vlak bij de speeltuin bestond de weg uit een soort kasseienbestrating. Langs die weg stonden bijzondere huizen van hout. Het leken een soort grote blokhutten of chalets en op de gevels prijkten rendierschedels.  Plotseling bleef ik daar met mijn voorwiel in een metalen richel vastzitten en het had weinig gescheeld, of ik was met mijn fiets lelijk gevallen. Ik vroeg me af wat er gebeurde en mijn vader beweerde dat ik terechtgekomen was in de vroegere rails van ‘de Gooische Moordenaar’, een stoomtram die daar ooit had gelopen.

Het leek een verhaal uit de serie ‘Gooische Legenden’, maar hoe dan ook, ik was op een niet mis te verstane wijze met die moordenaar in contact gekomen! Later bemerkte ik dat mijn voorwiel een ‘slag’ had overgehouden van dit avontuur.

Vele jaren later kwam ik in Westfriesland te wonen en vatten we het idee op om eens iets te organiseren voor de club waar we óók lid van zijn, de V.V.A., wat staat voor: Vrienden van de Auvergne . Mensen met een Franse naam in Nederland, komen voor een deel uit Centraal Frankrijk en hebben via genealogisch onderzoek deze gezellige vereniging gevormd.

Jaarlijks organiseert deze club een uitstapje voor zijn leden en nu wilden wij het initiatief nemen om de groep Westfriesland eens te laten zien. Een leuke dag was snel georganiseerd en we zouden de groep via de stoomtrein Hoorn-Medemblik en daarna de boot Medemblik- Enkhuizen-Zuiderzeemuseum, meenemen voor een geanimeerde dag, die zou worden afgesloten met het traditionele, gezamenlijke diner.

Op de aangegeven dag en tijd verzamelde de groep van de V.V.A. zich op het station van Hoorn. Wie schetst mijn verbazing dat daar in Hoorn, onder vrolijke stoten op de stoomfluit, een ouderwets treintje kwam aanrijden, getrokken door het locomotiefje van De Gooische Stoomtram! Een club van liefhebbers heeft de stoomtram in zijn oude glorie hersteld. Met veel bewondering bekeken we het voertuigje. Het locomotiefje leek meer op een glazen tuinhuisje op wielen, dan op ‘de moordenaar ‘, die onschuldige mensen in het Gooi ooit overweldigd had! We ’pakten’ deze ‘Gooische moordenaar’, die nu zijn taakstraf vervult in Westfriesland !  Zie de website voor een ritje met deze Gooische legende.