Nieuwe naam op herdenkingskruis

23 april 2024

Het verzetsherdenkingskruis op de Bussummerheide is onlangs voorzien van een zesde naam. Het heeft op kosten van de gemeente Hilversum een nieuwe plaquette gekregen waarop deze naam onderaan staat. Het gaat om Huibert C.J van Ginhoven, een verzetsman uit Castricum die in 1942 op de schietbaan van de Bussummerheide op 45-jarige leeftijd door de Duitse bezetters werd geëxecuteerd. De executieplaats van Huibert van Ginhoven is ruim een jaar geleden door een neef van hem ontdekt.

De vernieuwde plaquette wordt tijdens de dodenherdenking op 4 mei officieel onthuld. Directe nakomelingen van Van Ginhoven komen speciaal over uit Canada voor de onthulling, die zal worden gedaan door twee zonen. Alle zes kinderen van Huibert van Ginhoven emigreerden na de oorlog naar Canada. Familie en vrienden hebben een Huibert C.J Ginhoven Stichting opgericht.

Van Ginhoven nam in de oorlog al snel deel aan het verzet. Hij hielp Engelandvaarders bij hun vlucht en was ook betrokken bij andere vormen van verzet. Media 1941 werd hij verraden waarna hij in de strafgevangenis in Scheveningen (het Oranjehotel) belandde. Op 17 maart 1942 werd hij op de Bussummerheide gefusilleerd. In het Oranjehotel is hij verleden jaar geëerd, en in Castricum is een straat naar hem vernoemd.

Het houten herdenkingskruis staat vlakbij Bussum op Hilversums grondgebied. De plechtigheid op 4 mei is vrijwel altijd een Bussumse aangelegenheid. De andere vijf verzetsmensen die op de plaquette staan kwamen net als Van Ginhoven elders uit Nederland.

De herdenking op 4 mei begint om 19.30 na een stille tocht die om 19.00 uur van start gaat bij het wijkontmoetingscentrum De Palmpit, Koekoeklaan 3

Huibert_van_Ginhoven.jpeg      kruismensen.jpeg bloemen.jpeg