Albertus Perk hard aan het werk

23 februari 2024

De Hilversumse historische vereniging Albertus Perk is bezig met een enorme klus: het beschrijven van alle straten in de gemeente. Een werkgroep begon er in januari verleden jaar mee, en begin dit jaar verschenen de eerste resultaten op internet via de website Straatnamen van Hilversum. Elke week worden er zes nieuw beschreven straten gepubliceerd tot uiteindelijk een aantal van ruim 1250 is bereikt. Het is een mega-project dat zeker enkele jaren gaat duren. Waar dat aan de orde is worden per straat de volgende zaken beschreven: monumentale panden, beeldende kunst, beschermde bomen, struikelstenen, bekende Hilversummers en eventuele artikelen van Albertus Perk. Op de website is een voorlopige planning van de werkzaamheden te vinden, en ook is voortdurend te zien welke nieuwe straten zijn toegevoegd. Er kan alfabetisch worden gezocht, maar ook per wijk, per jaar en op bovenstaande thema's. Neem vooral eens een kijkje want de website zit heel toegankelijk in elkaar.

Albertus Perk is dit jaar met de viering van het zeshonderdjarig bestaan van Hilversum begonnen. De straatnamen-website is gelanceerd als onderdeel van het jubileumprogramma. Het is in feite een uitgebreide online-versie van het blauwe ' straatnamenboek' een naslagwerk dat in 1988 is geschreven door A.H.Meijer. In 36 jaar is er veel veranderd: er is veel gesloopt ,er kwamen straten bij, en over allerlei wegen, lanen en pleinen is intussen veel meer bekend.

straatnamenboek.jpeg