Nieuwe reeks struikelstenen

09 oktober 2023

In Bussum en Naarden worden op 11 en 18 oktober opnieuw struikelstenen gelegd. Met deze gedenkstenen worden Joden en andere slachtoffers herdacht die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en vermoord. De stenen krijgen een plaats in de stoep voor de huizen waar ze voor het laatst hebben gewoond.

Op woensdag 11 oktober beginnen de plaatsingen vanaf 9.30 uur in de volgorde Wisentstraat 52 (vier stenen), Meulenwiekenlaan 5 (drie), Keizer Ottostraat 28 (twee), Rembrandtlaan 55 (vier), Rembrandtlaan 15 (één steen voor de componist en pianist Dick Kattenburg). Na afloop is er een kort concert in Hotel Jan Tabak met muziek van Dick Kattenburg, toegankelijk voor alle belangstellenden. Op woensdag 18 oktober voor Generaal de la Reijlaan 11 (twee stenen), Gooilaan 11 (1), Comeniuslaan 30 (4), Zwarteweg 70 (4),Keverdijk 5 (1)

Bij de plaatsingen van de gedenkstenen wordt een en ander over de slachtoffers verteld. Die verhalen staan ook op de website van de Stichting Struikelstenen Gooise Meren. Daar is tevens het hele programma na te lezen met de plaatsingstijden, namen, adressen en data. In Gooise Meren zijn al tientallen stenen gelegd door verschilende initiatiefnemers. Naar schatting zijn in de Tweede Wereldoorlog 600 Joden vermoord die woonden in Bussum, Naarden,Muiden en Muiderberg.

de initiatiefnemer van de 'stolpersteine',Gunter Demnig