De Jaren 20 herleven in Concordia

10 september 2023

Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de HKB is in de kapel van Mariënburg een tentoonstelling ingericht over het Bussum van 100 jaar geleden: Bussum 1923.

De Jaren 20 stonden op zondag 10 september ook centraal op Open Monumentendag. Kinderdagverblijf De Sterrendaalders stelde ruimhartig de voormalige concert-, theater- en bioscoopzaal in het hart van gebouw Concordia beschikbaar voor een programma van film, muziek en dans uit de Jaren 20. Hoe toepasselijk: Concordia was destijds hét uitgaanscentrum van Bussum. De Historische Kring Bussum trakteerde de ongeveer 150 bezoekers in drie ‘shifts’ op een programma dat bestond uit een stukje ‘stille’ film met pianobegeleiding, een miniconcert en een charlestonworkshop.

Pianist Daan van de Hurk begeleidde virtuoos de avonturen, of zeg maar gerust strapatsen van Buster Keaton in een filmfragment dat begon en eindigde met een luchtballon, maar dat draaide om zijn pogingen een groot-ogige schone te versieren. Wat na veel tegenslag ook lukte.

Rami en Noortje Koch, Philly Ramselaar en Betty Jansen speelden vervolgens het alom bekende Summertime van George Gershwin (toegegeven: uit de Jaren 30), en verder enkele bekende stukken uit Latijns Amerika.

En als klap op de vuurpijl mocht iedereen meedoen aan een stukje Charlestonles, gegeven door Tonny Beyer. Sommige deelnemers moesten wel enige schroom overwinnen, en het was eigenlijk ook wel erg warm. Maar de elegante bewegingen van dansjuf Tonny inspireerden zo dat velen het er toch op waagden. Poeh, dat viel nog niet mee! Schrijver dezes bleek niet zo losjes in de heupen als hij hoopte…

Buiten het gebouw kon ook gewandeld worden in de historisch veel bewogen omgeving van Concordia. En ook daar was het warm!!!

De tentoonstelling in Mariënburg heeft al 1000 enthousiaste bezoekers ontvangen. Komende zaterdag en de zaterdag daarop, 16 en 23 september, is de tentoonstelling nog geopend van 12 tot 16 uur.