Kom naar Mariënburg !

29 augustus 2023

Kom beslist in september naar Mariënburg voor de jubileum-tentoonstelling van de 40-jarige Historische Kring Bussum. Het is de laatste kans om de kapel van Mariënburg te bekijken, want na september begint een grote verbouwing. De expositie wordt zaterdag 2 september om 12 uur geopend door burgemeester Han ter Heegde. Daarna is hij nog te zien op zondag 3 september en op zaterdag 9, 16 en 23 september, van 12 tot 16 uur. Woensdag begonnen vrijwilligers met de inrichting van de expositie.
Het Bussums Historisch Tijdschrift dat deze week verschijnt is vrijwel helemaal gewijd aan de expositie. Alle onderwerpen die in de expositie aan de orde komen worden daarin verder uitgediept, zodat het tijdschrift ook dienst kan doen als ‘catalogus’. Maak met ons de tijdreis naar een eeuw geleden, naar het jaar 1923 toen Koningin Wilhelmina haar 25-jarig regeringsjubileum vierde. Hierover is op de tentoonstelling veel terug te vinden. Een ander onderwerp is de vondst in het gemeentearchief van een enorme collectie van van 6000 pasfoto's van inwoners van Bussum van een eeuw geleden. Misschien herkent u bij het bekijken ervan familieleden of oude bekenden. Het belangrijkste doel van de expositie is een beeld te schetsen van van het leven in Bussum in die dagen. Er is ook een plattegrond van Bussum uit die tijd te zien toen het dorp zo'n 20-duizend inwoners had. Pak uw agenda en kies een van de dagen waarop de tentoonstelling geopend is. Tot ziens!  De toegang is gratis. Helaas is de tentoonstelling niet rolstoeltoegankelijk. foto's Jaap van Hassel)

kapelboven.jpeg