Bussumers van honderd jaar geleden.

21 juli 2023

In 2019 werden in het Bussumse gemeentearchief bij verrassing twee grote boeken ontdekt vol met foto's van Bussumers uit de jaren twintig. Bij iedere foto stond de naam van de geportretteerde en het geboortejaar. Het gaat bij elkaar om ongeveer zesduizend mensen, bijna een derde van alle inwoners van Bussum op dat moment. De foto's waren vermoedelijk onder meer bedoeld voor gebruik in paspoorten. We krijgen door deze bijzondere vondst een dwarsdoorsnede van de Bussumse bevolking van toen te zien: een mengeling van hoeden en petten, dienstbode-schorten en kapjes, haute-couture, kinderen, tieners, jonggehuwden, ouden van dagen, soldaten, nonnen, paters en dominees. In deze verzameling zijn ook bekende Bussumers te vinden als Frederik van Eeden, de architect Karel de Bazel en dichter/zanger Hens Clinge Doorenbos. Ook de Joodse bevolking krijgt hier een gezicht dat twintig jaar later in de Tweede Wereldoorlog grotendeels bruut werd uitgewist. De fotoboeken zijn inmiddels met een hoge resolute gescand. De Historische Kring Bussum gaat alle zesduizend foto's afzonderlijk in de database opnemen., zodat ze voor iedereen vindbaar worden. Een kopie van de boeken zal in september te bekijken zijn in de kapel van Mariënburg. Daar is dan een expositie van de HKB over alle aspecten van het leven in Bussum in 1923. Bekijk HIER een uitgebreid artikel over de 'smoelenboeken' dat is gemaakt voor Bussums Nieuws.