Struikelstenen geplaatst

14 april 2023

In Naarden en Bussum zijn op 14 april 21 struikelstenen geplaatst. Met deze gedenkstenen worden joden en andere slachtoffers herdacht die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en vermoord. De stenen krijgen een plaats in de stoep voor de huizen waar ze voor het laatst hebben gewoond. De bedenker van deze 'stolpersteine', de kunstenaar Gunter Demnig, plaatste ze op de eerste drie adressen in Naarden. Op de eerste foto's is de plechtigheid te zien op de stoep voor Gansoordstraat 27, waarbij onder andere het joodse gebed voor overledenen, de Kaddiesj, werd uitgesproken. Ook werd er kort stilgestaan bij het verhaal van de slachtoffers. Onder de aanwezigen was wethouder Barbara Boudewijnse.  Ook in Bussum werden in de loop van de dag op dezelfde manier stenen geplaatst: voor Mecklenburglaan 14. Net als in Naarden werden er bloemen en steentjes op gelegd, ook door kinderen die uitleg over de oorlog kregen. Het gaat om de eerste reeks plaatsingen op initiatief van de Stichting Struikelstenen Gooise Meren.  De adressen staan op een lijst. Op 4 mei is er een nationale poetsactie voor gedenkstenen die door oxidatie van het messing oppervlak nogal donker zijn geworden. (foto's Jaap van Hassel en Jan Schippers)

kaddiesj.jpeg   stolper.jpeg   bloemsteen.jpeg

uitleg.jpeg    steentjes.jpeg     nol.jpeg