Plaatsing struikelstenen

10 april 2023

De eerste 21 stenen van Stichting Struikelstenen Gooise Meren worden op vrijdag 14 april geplaatst.  Op de eerste drie adressen worden ze gelegd door Gunter Demnig, de kunstenaar en bedenker van de 'Stolpersteine'. De plaatsing in Naarden en Bussum neemt een groot deel van de dag in beslag, om te beginnen in de Gansoordstraat 27 in Naarden om 09.00 uur. Met de stenen worden joden en andere slachtoffers herdacht die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en vermoord. De stenen worden geplaatst in de stoep voor de huizen waar ze voor het laatst hebben gewoond. Om deze mensen een gezicht te geven worden hun levensverhalen en foto's op de website van de stichting gepubliceerd. Het maken en aanbrengen van een struikelsteen kost €150,- Alle bijdragen, groot en klein zijn welkom. Zie de website, waar ook het dagprogramma van 14 april is te vinden.  Op 4 mei is er een nationale poetsactie. Veel gedenkstenen zijn donker geworden doordat het messing oppervlak is geöxideerd.

Gunter Demnig aan het werk