Donald de Marcas en zijn vrouw overleden

27 maart 2023

Hoorspel- en stemacteur, presentator en nieuwslezer Donald de Marcas is samen met zijn vrouw Sonja Bernd't overleden. Ze waren 89 en 84 jaar. Omdat ze allebei al geruime tijd ziek waren wilden ze samen afscheid nemen. Donald is de Historische Kring Bussum twee keer van dienst geweest door zijn stem te lenen voor een voordracht. In 2010 presenteerde hij tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van 65 jaar bevrijding fragmenten uit het boek Nacht und Nebel van Floris Bakels. En later droeg hij gedichten voor uit de bloemlezing 'Bamboe en Bussum' van de HKB met werk van Willem Brandt. -- Donald heeft in WO-2 als Joods kind op verscheidene adressen ondergedoken gezeten. Naderhand heeft hij met zijn bijzondere stem steeds veel bijdragen geleverd aan herdenkingen en andere plechtigheden i.v.m de Holocaust. In de jaren vijftig begon hij bij Avro's jeugdomroep Minjon en werd hij niet veel later bekend door zijn rol van huisknecht Charlie (Okidokie!) in de hoorspelserie over detective Paul Vlaanderen. Hij werkte daarna ook wel als cabaretier en deed als zanger mee met Studio Laren die zich toelegde op middeleeuwse muziek. Weer later werkte hij als presentator ondermeer bij de klassieke zender Radio 4, en in de jaren tachtig en negentig als nieuwslezer bij de "Radionieuwsdienst verzorgd door het ANP'. Op de foto's is Donald de Marcas te zien bij zijn bijdragen ten dienste van de Historische Kring Bussum.