Havengezicht

16 februari 2023

Weer heeft onze vereniging een schilderij cadeau gekregen, het tweede sinds begin dit jaar. Het is een Bussums havengezicht van de schilder C.L.Vonk. Hij werd in 1888 geboren op Texel en overleed in 1964 in Hilversum. Zijn werkterrein was dikwijls Bussum. We kijken op het schilderij vanaf de Simon Hendrik Veerbrug richting Naarden en zien daar de Brediusbrug. Links is mogelijk de houtloods van Weitjens te zien. Vrijwilligers op het documentatiecentrum menen dat de schilder misschien geïnspireerd moet zijn geweest door een oude ansichtkaart waarvan de foto rond 1910 is gemaakt. Die is in de database van de HKB gevonden. Van C.L Vonk bezit de HKB ook nog een krijttekening  van oude huizen aan de Boslaan, gedateerd 1936, afkomstig uit de collectie van de in 1997 overleden schilder/kunstverzamelaar/restaurateur Jan Verhoeven. Het havengezicht is ons geschonken door Robert Kilian.