Huis Unger

25 februari 2023

Ook vrijwilligers van de Historische Kring Bussum maakten zaterdag 25 februari gebruik van de kans om 'Huis Unger' aan Parklaan 29a te bezoeken. Hendrick de Keyser Monumenten heeft dit voor één keer mogelijk gemaakt omdat het huis nu even leegstaat in afwachting van een nieuwe huurder. De belangstelling voor deze 'kijkdag' was groot. Huis Unger geldt als een bijzonder voorbeeld van de postmodernistische (binnenhuis)architectuur met onder meer opvallend kleurgebruik. Het is een vrijstaand woonhuis dat ontstond door de verbouw van het atelier van de naastgelegen villa uit 1901. Die oorspronkelijke combinatie , op de hoek met de Boslaan, waar onder andere de familie Langemeijer heeft gewoond , was van de hand van de architect Kruisweg. In 1981 werd het perceel gesplitst en nam Mart van Schijndel de verbouw van het atelier voor zijn rekening voor het ontwerpersechtpaar Unger. Hun bijzondere woonhuis doneerden ze in 2017 aan de Vereniging Hendrick de Keyser. In een video vertellen ze over die schenking en over de wording van het huis waarin ze 35 jaar heben gewoond. Gerard Unger, die vooral bekend was als typograaf, overleed niet lang daarna in 2018, evenals zijn vrouw Marjan. Lees HIER meer. (foto's Jaap van Hassel)

bezoekunger.jpg plaquetteunger.jpg doorkijkunger.jpg Benunger.jpg