Willem de Ridder overleden

31 december 2022

Multi-kunstenaar en performer Willem de Ridder is op 83-jarige leeftijd in Huizen overleden. Willem de Ridder woonde jarenlang aan de Zwarteweg in Bussum en was nationaal en internationaal actief. Als verhalenverteller was hij vooral op de radio te horen. Maar hij vertelde ook 'sprookjes voor volwassenen' in kleine zaaltjes, waaronder in Bussum bij voormalig 'dorpsdichter" Gaston Bannier. Op de foto's is hij te zien in diens privétheater 'De Kwekerij' en in zijn theatertuin aan de Havenstraat.

Willem de Ridder werd aanvankelijk in Nederland bekend als internationaal Fluxus-kunstenaar en werkte daarbij onder andere samen met kunstbroeder Wim T Schippers. Een van zijn vele activiteiten in Nederland was de oprichting en het leiden in de jaren zestig van het roemruchte blad 'Hitweek'. Ook was hij een van de opichters van 'poptempel' Paradiso in Amsterdam.