OMD 2022 doorslaand succes

12 september 2022

De Bussumse editie van Open Monumentendag 2022 was zonder meer heel succesvol vergeleken met eerdere jaren. Vooral op de zondag was de belangstelling groot, zo niet overweldigend. Daardoor was er in het verduurzaamde Bensdorp-complex werk te over voor de vrijwilligers van de Kring, of het nu ging om het rondleiden van mensen, de verkoop van tijdschriften of het werven van nieuwe leden.
Vanaf twaalf uur vertrokken er elk half uur -en soms om het kwartier- groepjes bezoekers voor een gegidste excursie. Zeker vijfhonderd mensen namen deel aan de rondleidingen en daarnaast was er nog het komen en gaan van nog enkele honderden mensen voor de exposities en filmvertoning.

Bensdorp was ook het vertrekpunt voor de Duurzame Open Huizenroute door het Spiegel, georganiseerd door de Vrienden van het Spiegel. Er waren zo'n 150 belangstellenden.

Klik HIER voor Drone-beelden van het vernieuwde Bensdorp-complex

Vier leerlingen van het Willem de Zwijgercollege kregen 's middags uit handen van burgemeester Han ter Heegde een prijs voor hun creatieve verduurzamingsideeën omtrent de Wilhelminakerk. Scholieren van het 'Willem' hadden eerder dit jaar een projectweek gevolgd over het verduurzamen van monumentale gebouwen in Bussum. Ook basisschoolleerlingen van de Hoeksteen exposeerden hun ideeën.

Elders in Bussum waren er bezichtigingen en rondleidingen in de synagoge aan de Kromme Englaan en op de Oude Begraafplaats aan de Amersfoortsestraatweg, ook op het Joodse gedeelte. Op de begraafplaats werd  rond 14.00 uur een concert geven door drie trombonisten.

(foto's Jaap van Hassel en Jan Schippers)