Meer struikelstenen in Gooise Meren

02 augustus 2022

Ruim zeshonderd struikelstenen zullen de komende jaren binnen de gemeente Gooise Meren worden geplaatst. Dat zegt de recent opgerichte Stichting Struikelstenen Gooise Meren. Het gaat om herdenkingsstenen die in de stoep worden geplaatst voor woningen van waaruit bewoners in de Tweede Wereldoorlog werden gedeporteerd naar Duitse vernietigingskampen .In Naarden en Bussum liggen er nu nog geen twintig stenen, maar dat zullen er uiteindelijk vele honderden worden op basis van een lijst die is opgesteld door Hans Jonker, die research heeft gedaan in het bevolkingsregister.

Het is de bedoeling dat scholen actief bij de plaatsing zullen worden betrokken. De stichting Struikelstenen Gooise Meren is inmiddels met fondsenwerving begonnen om de plaatsing van de stenen te kunnen financieren. Het maken en plaatsen van een struikelsteen kost 150 euro. De 'stolpersteine' zijn een initiatief van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Sinds 1992 zijn er in heel Europa ongeveer 90-duizend herdenkingsstenen geplaatst.