Struikelstenen voor Abraham Mauw en Rebecca de la Bella

22 april 2022

Op 22 april zijn in de Thierensstraat voor nummer 11 twee struikelstenen gelegd. Het was  toen precies 79 jaar geleden dat Abraham Mauw en zijn vrouw Rebecca de la Bella vandaar werden gedeporteerd naar Kamp Westerbork. Nog geen maand later, op 18 mei 1943, werden ze naar Sobibór getransporteerd, waar ze na aankomst op 21 mei onmiddellijk werden omgebracht. De struikelstenen voor Abraham en Rebecca zijn een initiatief van hun kleinkinderen Arnold Spee uit Amsterdam en Rifke Espkamp uit Voorschoten, zoon en dochter van Rosa Marie Mauw.

Abraham en Rebecca waren beiden afkomstig uit Joods Amsterdam. Abraham werd daar geboren in 1887, Rebecca in 1890. Ze trouwden in 1918 en kregen in 1920 een dochter, Rosa Marie. Abraham voorzag als koopman in zijn levensonderhoud. Zijn vrouw Rebecca werd al op jonge leeftijd blind, waarschijnlijk als gevolg van suikerziekte. Het gezin Mauw woonde lange tijd in Amsterdam, maar verhuisde via een tussenstop in Driebergen in 1937 naar de Thierensstraat in Bussum. Dochter Rosa werkte toen al bij het chique (Joodse) warenhuis De Bonneterie, aan het Rokin in Amsterdam. Het gezin moet in redelijk goeden doen zijn geweest, want de Thierensstraat was best een deftige straat. Misschien heeft een mazzeltje bij de loterij daarbij geholpen: Abraham won daar in 1918 een bedrag van 50.000 gulden – het equivalent van € 360.000 vandaag de dag. Als de razzia’s beginnen weet Rosa met behulp van de Joodse Gemeente en twee ‘goede’ Duitse soldaten onder te duiken. Abraham krijgt aanvankelijk een Sperrestempel in zijn persoonsbewijs omdat hij voor zijn blinde vrouw moet zorgen. Uiteindelijk voorkomt dat niet dat ook hij en Rebecca op transport worden gesteld.

Op dinsdag 3 mei worden opnieuw een aantal struikelstenen geplaatst in Naarden en Bussum, en wel op de volgende tijden/locaties:
* 13.00 uur Groot Hertoginnelaan 14a Bussum, voor Johanna Margarethe Stern-Lippmann Bussum
* 13.35 uur Sandtmannlaan 19 Naarden, voor Abraham Elias Boutelje, Elisabeth Boutelje-Elte en      Anna Clara Boutelje
* 14.10 uur Meerweg 48 Bussum, voor Jacob Lehman-Boasson, Seliena Boasson- Boasson en Kitty Boasson
 * 14.35 uur Prins Willem van Oranjelaan 21 Naarden, voor Jacques Blitz en Evalina Sophia Blitz-Polak
* 15.05 uur Rembrandtlaan 49 Naarden, voor Herman Marinus de la Parra en Grete de la Parra-Czopp
* 15.30 uur Voormeulenweg 79 Bussum, voor Jeanette van Emden Hilversum
Deze informatie is ontleend aan de website van de Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek