Strijd om een straat

16 april 2022

De Huibert van Eijken straat in Naarden is een bijzondere straat. Bestaat iets meer dan honderd jaar en maakt deel uit van Tuindorp Keverdijk. Het waren de eerste stenen huizen buiten de vesting. Voor 1921 werden alle huizen binnen de schootsvelden van de Vesting Naarden van hout gebouwd, zodat ze in geval van oorlog snel neergehaald of platgebrand konden worden. In de straat staan karakteristieke boerderij-achtige woningen waarvan de WoningStichting Naarden een deel wil slopen om ruimte te maken voor nieuwbouw.

Volgens de Stichting Behoud Huibert van Eijkenstraat wordt daarmee voorbijgegaan aan de cultuurhistorische waarde van dit 'erfgoed'. Geprobeerd wordt om via de gemeente een monumentenstatus voor de straat te krijgen, een beschermd dorpsgezicht. De bedreigde woningen zouden moeten worden gerenoveerd. Er is inmiddels een petitie gestart en het wachten is nu op een nieuw bestuurscollege van Gooise Meren dat over de kwestie beslissingen kan nemen. Lees HIER meer over deze omstreden straat