100 jaar Matthäuspassion Naarden

06 april 2022

Goede Vrijdag 14 april 1922 werd de Matthäuspassion voor de eerste keer in de Grote Kerk van Naarden uitgevoerd. Ongeveer een half jaar eerder was de Nederlandsche Bachvereniging opgericht. Johan Schoonderbeek was de eerste dirigent (zie foto) en hij werd opgevolgd door achtereen-volgens Evert Cornelis, Anton van der Horst en Charles de Wolff. In 1983 besloot het bestuur van de Bachvereniging niet langer met een vaste dirigent te werken..

Jos van Immerseel, Ton Koopman en Jos van Veldhoven en andere dirigenten kwamen daarna met een authentieke uitvoeringspraktijk. Shunske Sato leidt koor en orkest dit jaar als violist vanachter de eerste lessenaar.

Vanwege corona was er verleden jaar geen Matthäuspassion in de Grote Kerk van Naarden, net als in het laatste oorlogsjaar 1945.