Gemeenteraadsverkiezingen van weleer

10 maart 2022

Gemeenteraden traden aan nadat Bussum zich in 1817 van Naarden had afgescheiden. Aanvankelijk werden de 7 tot 9 raadsleden niet gekozen maar benoemd. Vanaf de inwerking-treding van de Gemeentewet in 1851 werden de leden van de raad niet meer benoemd maar gekozen uit en door belasting betalende inwoners. Bussum had toen iets meer dan 900 inwoners. Na de aanleg van de spoorlijn in 1874 en de daardoor ontstane flinke bevolkingsgroei ontbrandde er een verkiezingsstrijd tussen oude en nieuwe Bussumers.

Niet lang daarna werd de eerste kiesvereniging 'Eendracht' opgericht, die werd gevolgd door de kiesvereniging 'Kiesrecht is kiesplicht' Vervolgens gingen de eerste echte partijen meedoen, zoals de SDAP waarvan de dichter Herman Gorter een van de oprichters was.

Lees HIER veel meer over al deze boeiende ontwikkelingen in een artikel uit 2005 in het Bussums Historisch Tijdschrift: 'Bussumse gemeenteraadsverkiezingen door de jaren heen'. Foto: gemeenteraad 1909