Ernst Verduin overleden

12 december 2021

Ernst Verduin, een van de laatste Nederlandse overlevenden van vernietigingskamp Auschwitz is overleden. Hij overleefde niet alleen Auschwitz, maar ook een 'dodenmars' die uiteindelijk naar het concentratiekamp Buchenwald leidde. Verduin, die in Bussum was opgegroeid werd 94 jaar. In 1943 werd hij met zijn zus, vader en moeder in Bussum opgepakt en naar kamp Vught gebracht. Later werd hij met andere Nederlandse Joden op transport naar Auschwitz gesteld. Zijn vader en zijn zus worden herdacht op de eerste struikelstenen in Bussum.

Ze werden tien jaar geleden gelegd in de stoep van de Burgemeester 's Jacoblaan in Bussum, op initiatief van Verduin. Tot op hoge leeftijd vertelde hij op middelbare scholen nog zijn verhaal over de oorlog. Bij de herdenking in 2020, 75 jaar na de bevrijding van Auschwitz, las Verduin samen met andere overlevenden op het voormalig kampterrein van Kamp Westerbork namen voor bij het gesproken monument De 102.000 Namen Lezen. Bronnen o.a NOS en HKB