Gouden Terebinth

10 januari 2022

De Oude Begraafplaats van Naarden is een van drie genomineerden voor de Gouden Terebinth 2022. Terebinth is een landelijke stichting voor het behoud van funerair erfgoed. De prijs wordt op 12 februari uitgereikt aan de organisatie die zich het afgelopen jaar 'op uitzonderlijke wijze' heeft ingezet voor het behoud van een historische begraafplaats.

De andere genomineerden zijn de begraafplaats Keern in Hoorn en de Stichting Oude Kerkhof Roermond. De Stichting tot Behoud van de Oude Begraafplaats Naarden heeft een vaste groep vrijwilligers aangetrokken en is aangewezen op donateurs. De begraafplaats ligt op de hoek van de Brediusweg en de Amersfoortse straatweg en bestaat sinds 1830. Het begrip Terebinth heeft bijbelse connotaties en verwijst naar de terpentijnboom die in het gebied van de Middellandse Zee groeit.