Ed van Thijn overleden

19 december 2021

In Amsterdam is op 87-jarige leeftijd de voormalige PVDA-politicus en oud-burgemeester Ed van Thijn overleden. Hij schreef een groot aantal boeken waaronder ook over de oorlogsjaren die hij overleefde op achttien onderduikadressen. Bussum speelt een belangrijke rol in dat oorlogsverleden. Van Thijn verhuisde toen hij vijf jaar was met zijn ouders van Amsterdam naar Bussum nadat er in de buurt een bom was ingeslagen. Het gezin betrok een woning aan de Kamerlingh Onnesweg maar moest later op bevel van de Duitsers naar Amsterdam terugkeren.

Uiteindelijk kwam hij in kamp Westerbork terecht waar hij tenslotte door de Canadezen werd bevrijd. Na de hereniging keerde het gezin terug naar Bussum. Ed van Thijn kwam op grond van zijn leeftijd terecht in de vijfde klas van de Engschool, de latere Prinses Marijkeschool. Daarna ging hij naar het Christelijk Lyceum, later het Willem de Zwijger College genoemd. Lees HIER meer over Van Thijn's bijzondere jeugdervaringen in Bussum.