Struikelstenen gelegd in Bussum

18 augustus 2021

Op woensdag 18 augustus zijn op drie plaatsen in Bussum struikelstenen (‘Stolpersteine’) geplaatst voor huizen van waaruit Joodse mensen zijn weggevoerd en vermoord in concentratiekampen. Monumentjes ter nagedachtenis aan hen die na de Tweede Wereldoorlog niet terugkwamen. Het waren drie indrukwekkende, intieme plechtigheden waarbij mooie woorden en een gebed werden uitgesproken, foto’s getoond, kaarsjes gebrand, en bloemen en steentjes werden gelegd bij de struikelstenen.‘Een mens is pas vergeten als zijn naam vergeten is’, aldus de tekst uit de Talmoed.

Het initiatief tot het leggen van deze struikelstenen komt van de Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi & Vechtstreek, in samenwerking met de betrokkenen.

Op de Huizerweg 5a worden herdacht: Victor van Leeuwen, Rebecca van Leeuwen- Blik, Jacob van Leeuwen en Louis van Leeuwen.

Op de P.J. Lomanlaan 13 worden herdacht: Tobias Poppers, Frederika Poppers- Halberstad, Eleonora Klein- Poppers en Jacob Tobias Poppers.

Op de Meerweg 43 worden herdacht: Olga Auerbach- Rothschild, David Theodor Fürth, Johanna Fürth- Marxheimer, Manfred Fürth en Grete Fürth- Auerbach.

Jaren geleden werden in Bussum twee struikelstenen geplaatst voor het huis in de Burg. ’s Jacoblaan 56 ter nagedachtenis aan Abraham Verduin en zijn dochter Wanda.
Vandaag zijn daar dus dertien monumentjes bij gekomen.