Tindal-toren

13 april 2021

De klus is geklaard: Villa Tindal ('het mooiste gebouw van Bussum') heeft een daktoren terug. Dinsdag 13 april rond 14.00 uur is de toren met behulp van een hijskraan op zijn plaats gezet, een nieuwe fase in een kostbaar renovatieproject. De herstel werkzaamheden worden uitgevoerd met financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en door de baten van een publieke wervingsactie. Zondag 27 juni is er een presentatie waarbij om te beginnen drie trompettisten 'hoog van de toren zullen blazen'.

De villa aan de Nieuwe 'Gravelandseweg is gebouwd in 1901 in opdracht van Louis Tindal.

De musicus Hans Roelofsen kocht de villa in 1986 en wist daarmee sloop te voorkomen. De daarna opgerichte Tindalstichting bouwde een traditie op van kamermuziek-avonden in de grote suite en concerten in de tuin. De villa is sinds 2000 rijksmonument. Bekijk hier een videoproductie over de Tindal-villa. Hieronder de villa in het bouwjaar 1901