Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 5, nummer 1, mei 1989) pag 35

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel

Prijsvraag: het dagelijks leven in Holland in 1840

Uit: TVE JRG 6 nr 4 dec 88

De Stichting Culturele Raad Noord-Holland heeft zich tot alle historische kringen in Noord-Holland gewend met het volgende voorstel:  In 1990 herdenken Noord- en Zuid-Holland hun 150-jarig bestaan als afzonderlijke provincies. In samenspraak met enkele archiefdiensten is  een plan voor  een prijsvraag ontwikkeld. Hieronder volgen de belangrijkste gegevens voor eventuele deelname.

Het voorstel in grote lijnen
Het voorstel bevat de volgende drie elementen:
a. Uitvoering van lokale/regionale onderzoeksprojecten door een aantal historische verenigingen in Noord en Zuid rond het thema 'Het dageliiks leven in Holland in 1840'.
b. Publicatie van de resultaten van deze onderzoekingen in een 1840-bundel.
c. Presentatie en bespreking van de projecten op een interprovinciaal historisch symposium.

De onderzoeksprojecten
Het ligt in de bedoeling dat de deelnemende historische verenigingen zelf lokaal (of regionaal) histonsch onderzoek gaan verrichten. Er is gekozen voor een thema dat 'dicht bij huis ligt' en dat vanuit vele invalshoeken en op verschillende niveaus bestudeerd kan worden. Het thema nodigt uit tot openlegging van de rijke 19e eeuwse lokale archieven. Veel historische verenigingen zullen al ervaring hebben met soortgelijk onderzoek: in dit geval kunnen de resultaten een extra waarde krijgen. omdat ze voortkomen uit vergelijkbaar onderzoek op diverse plaatsen in Holland.

1840 Prijs
Aan de deelname aan het 1840 project is, behalve publicatie in enigerlei vorm van het resultaat in de bundel. ook het uitzicht op een speciale 1840-prijs verbonden. De twee verenigingen (één uit Noord- en één uit Zuid-Holland). die hun lokaal onderzoek met het beste schriftelijke resultaat afsluiten, zulllen worden beloond met een van f 1.000.-, vrij te besteden voor de verenigingsdoeleinden.

Historisch symposium
Ter afsluiting van het gehele project zal in 1990 een symposium voor alle historische verenigingen in Noord- en Zuid-Holland georganiseerd worden. Op het symposium zal aandacht worden geschonken aan lokaal en regionaal histonsch onderzoek in het algemeen en aan Holland in 1840.

De uitvoering van het project zal moeten plaatsvinden in de penode november 1988 - november 1989. Bijdragen aan de bundel moeten voor I december l989 ingezonden worden. Het bestuur xan de Stichting Tussen Vecht en Eem ziet in het bovenstaande de mogelijkheld om in 1990 te komen tot een publicatie getiteld: Het dagelijks leven in 't Gooi in 1840, zulks als onderdeel van een door de initiatiefnemers gedachte provinciale publicatie.
Voor nadere inlichtingen en coordinatie bellen: mevrouw E.W.M. Witteveen-Brenninkmeijer. tel. 02159 -13630.

Vereniging van Gooise dichters

Uit: Gooi en Eemlander 24 febr. 1989
van onze verslaggever Cor van Mulligen

LOOSDRECHT -Een aantal inwoners van Loosdrecht en omgeving is momenteel druk bezig met het oprichten van een literaire vereniging. Het gaat om amateuristische en professionele schrijvers en dichters, die wonen in het Gooi-, Vecht-, Plassen- en Eemgebied. De groep uit 'De Binnenhof van Nederland' wil leden opsporen door middel van een poëziewedstrijd.

In de wedstrijdjury zitten onder anderen de dichters Henk Houtman en Herman Peters, de dichteres Fieke van Rhedenborg en de uitgevers Martin Ros en Henk Schuurmans. De Rabobank stelt drie geldprijzen voor de eerste drie winnaars ter beschikking, ter waarde van respectievelijk 1000, 750 en 500 gulden.
De eerste prijs draagt de naam van de dichter J.C. Bloem, die jarenlsng in Breukelen woonde. In deze plaats zullen dan ook in september de prijzen worden uitgereikt door burgemeester F. Baron van der Feltz.

De wedstrijd start zaterdag 25 februari en eindigt op 31 mei. Er mogen maximaal vijf gedichten worden ingezonden (in zesvoud). Ook moeten de dichters een levensbeschrijving bijvoegen; dit ook in  zesvoud. Volgens de organisatoren bestaat de mogelijkheid dat de beste gedichten worden gebundeld en uitgegeven.
Het adres is: Jury Poëziewedstrijd, secretariaat Bussumrnergrintweg 43,1217 B.N. Hilversum.

Hersenspinsels

In Jrg.1 nr.2 kondigden we een zestal verhalen van F. v.d. Weijden aan. Welnu, als student Nederlands begon Piet al spoedig een eigen tijdschrift HERSENSPINSELS. Het kwartaalblad is nu reeds tot volle wasdom gekomen: nummer 6 van Jrg. 3 ligt voor me, met tekstverwerker gecomponeerd, 48 pg., prijs slechts 3,50.

De ondertitel is CULTUUR-SATIRISCHE SPECTATOR VAN NEDERLAND EN VLAANDEREN. Het net uitgekomen nummer bevat dan ook een uitgebreid interview met Kees van Kooten.(pg. 4-19). Van de hand van Piet zelf zijn er twee prozabijdragen.

AANBEVOLEN!