Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 23, nummer 1 (mei of juni 2007) pag. 42-43

De Ambachtschool & Het Maagdenhuis

Jaap van Hassel en Chris Leenders

Klik hier voor de pdf van dit artikel.
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

Landstraat 3

Na de verhuizing van de Ambachtsschool naar Bussum Zuid kwam het schoolgebouw aan de Landstraat nr. 3 leeg te staan. De Nederlandse Televisie Stichting huurde het gebouw vlak achter de Irenestudio met het doel daar de afdelingen decorontwerp-en bouw alsmede de rekwisietenafdeling te huisvesten. Ook werden er gevestigd de afdeling van de meetdienst, een klein technisch magazijn en het algemene ontwerpbureau van de NTS.

De rekwisietenafdeling zat op de zolderverdieping van de school. Jan Jonker, die de leiding kreeg over deze afdeling, was verantwoordelijk voor alle voor de opnamen benodigde potten, pannen, salontafels en lampen etc.. In de beginjaren van de televisie schuimden de medewerkers van de rekwisietenafdeling de Bussumse straten af om aan de nodige spullen te komen, want men had nergens geld voor.

De voormalige Ambachtsschool.
Door de Schoolstraat is zicht op Studio Irene

Op de lagere verdiepingen van het gebouw was het eerste filmcentrum gevestigd, met montagetafels waar filmcutters en programmamakers die 35mm of 16mm film monteerden.
In de oude smederij kwam het nasynchronisatie-centrum, waar dan niet alleen het journaal en andere films van bijbehorend geluid konden worden voorzien, maar ook preview mogelijkheden bestonden. In een kleine projectieruimte konden films worden bekeken en commentaar ingesproken.

Landstraat 1 gezien vanaf de Huizerweg

De NTS groeide door, en in 1961 had men al 11 montagekamertjes. Uiteindelijk werd het gehele gebouw volgebouwd met in totaal 35 montagekamertjes en een groot filmarchief.

In 1983 verliet de Nederlandse Televisie Stichting het gebouw, waarna het werd gesloopt.

Later huurde de NTS ook het pand Landstraat nr. 1 (in Bussum bekend onder de naam “Het Maagdenhuis”). Het gebouw werd gebruikt als dependance van de Ambachtsschool voor de huisvesting van diverse technische afdelingen.