Skip to main content
Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 38, nummer 1 (april 2022), pag 30-31

Brinklaan, Het viaduct

Guusje Hent

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting 

Oorspronkelijk boog de Brinklaan, ook na de aanleg van de spoorweg, aan het eind van het dorp rechtsaf en ging daar via een spoorwegovergang over in de Nieuwe Hilversum­seweg en vervolgens in de Bussummergrindweg. Toen het verkeer steeds drukker werd, was een gelijkvloerse kruising niet langer houdbaar. In 1927 werd daarom begonnen met de aanleg van een viaduct. De Brinklaan werd er vanaf de Koningin Wilhelminaschool voor opgehoogd. Het was voor die tijd een belangrijk werk. Zo belangrijk zelfs dat, volgens het Amersfoortsch Dagblad van 21 september 1929, de jaarlijkse excursie van het Nederlands Wegencongres naar Bussum ging om het viaduct te bewonderen.

bht38 1y01t   bht38 1y02t
De oorspronkelijke spoorwegovergang met baanwachtershuisje aan het
einde van de Brinklaan in 1914. Rechts gaat de weg over in de
Bussummergrindweg, richting Hilversum
   

 Aan de linkerzijde van het viaduct werd een plantsoen aangelegd met gemetselde bloembakken. Daarin werd een bank geplaatst die burgemeester De Bordes in 1932 van de burgerij had gekregen ter ere van zijn twaalfenhalf-jarig ambtsjubileum. Om het plant­soen te onderhouden werd er een gebouwtje met een rieten puntdak neergezet om het tuingereedschap in op te bergen. Het gebouwtje werd in 1967 door brand verwoest en niet herbouwd. Ook de bank is bij de herinrichting van het parkje spoorloos verdwenen.
Nu loopt er op die plaats een modderig pad dat gebruikt wordt als short cut tussen het station en de achterliggende wijk. Tussen het hoge gras kun je nog wel de gemetselde bloembakken herkennen.

bht38 1y03t   bht38 1y04t
Het viaduct in 1969, met op de achtergrond de flats aan De Sparren en Antoniushove. Links is nog de Koningin Wilhelminaschool te zien, die een paar jaar later zou worden afgebroken.