Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 38, nummer 1 (april 2022), pag 24

Brinklaan 112, De Harmonie

Eric Bor

De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting

bht38 1t01t
  bht38 1t04t

In 1902 werd aan het (toenmalige) eind van de Brinklaan café De Harmonie gevestigd dat al spoedig werd uitge­breid met vier kegelbanen. Naast de kegelbanen was er een zaal, waar tal van verenigingen gebruik van maakten. Crescendo heeft er jarenlang geoefend.
In 1973 vond een drastische verbouwing plaats en werd De Taveerne geopend. Nu waren er niet langer kegelbanen, maar verschillende biljartzalen, een café-restaurant en de achterom bereikbare dancing Club Bonaparte, waar de jeugd van Bussum zich direct op stortte.
Deze succesvolle club bleef gehandhaafd toen het pand verkocht werd en Indonesisch restaurant Soerabaja Baru er zijn deuren opende. Ook dit restaurant was geen lang leven beschoren, want reeds in 1982 vestigde Chinees-Indisch restaurant Tong Fong zich in het pand. Daarna kwam Chinees restaurant Golden Bowl en sinds kort zit Japans sushi-restaurant Otaru er.

bht38 1t02t   bht38 1t03t
 De Harmonie in 1920

De kegelbanen van De Harmonie (datum foto onbekend)