Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 8, nummer 3 (december 1992) pag. 130-131

Afdeling documentatie

Ina de Beer

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeelding is aanklikbaar voor vergroting

De afgelopen maanden ontving de afdeling documentatie weer veel waardevolle spullen, waaronder diverse foto's, een pensioenboekje van Werkspoor, een oude contributiekaart, een beker van pension Mariënburg en een pentekening van het oude gemeentehuis. Alle gevers hartelijk bedankt!

Onder (nieuwe) inventarisnummers werden de volgende foto's opgenomen.

HK 540; een foto.
De foto toont het huis van kolenhandelaar J. Dorresteijn aan de Lambertus Hortensiuslaan 23 op de grens van Naarden en Bussum. Het gebouw heeft vroeger dienst gedaan als wasserij. Op de achtergrond is te zien het reclamebord van de firma P. Mauritz en Zn., Brinklaan 2.

HK 7-1-pers. H; twee foto's.
Op een foto is Johan Bernard de Hoog staande afgebeeld achter zijn vrouw en twee dochters aan de voorzijde van hun villa "Sara's Cottage". Hij was kunstschilder en werd geboren in Amsterdam op 19 november 1866. Hij overleed op 17 december 1943 in zijn atelier in Den Haag.
J.B. de Hoog trouwde 5 augustus 1897 met Sara Johanna Evers, die op 8 augustus 1868 was geboren in Amsterdam. Dit echtpaar kreeg twee dochters: Everdina Jurriana (geboren Laren NH 4 februari 1900) en Leonarda Sara Adriana (Laren NH 30 augustus 1901-Bussum 6 juni 1914). Per 14 april 1904 werden zij vanuit Haarlem ingeschreven op het adres Nieuwe Hilversumseweg 12. De kunstschilder J.B. de Hoog had in 1903 de villa "Sara's Cottage" aan de Nieuwe Hilversumseweg 12 in Bussum laten bouwen op de hoek van de Nieuwe Hilversumseweg en de Beerensteinerlaan door het Bussumse architectbureau Van der Goot en Kruisweg. Het gezin De Hoog woonde hier tot het vertrek naar Den Haag in mei 1924.

HG 11-5-4; ansichtkaart.
De afgebeelde villa op de hoek Nieuwe Hilversumseweg/Eikenlaan werd in 1905 gebouwd voor de familie J.G. Groote Balderhaar ten Velde. Vanaf 1956 tot 1983 is de villa in het bezit geweest van de televisie-omroep; eerst de Nederlandse Televisie Stichting (N.T.S.) later de Nederlandse Omroep Stichting (N.O.S.).
Het gebouw diende onder andere tot huisvesting van de redactie van het journaal. De journaalredactie zat op de eerste verdieping, de ruimten voor de filmmontage waren op zolder en de parterre diende als kantoor voor het programmatisch centrum. Meer gegevens hierover zijn te vinden in het artikel: "Bussum en televisie: een huwelijk dat niet doorging" door G.H. van Beek in het tijdschrift van de Stichting Tussen Vecht & Eem, le jaargang nummer 2, uit mei 1983.
Ook zijn bij deze villa opnamen gemaakt voor Het Simplistisch Verbond van Kees van Kooten en Wim de Bie.

Losse exemplaren van "Tussen Vecht en Eem".
De afdeling documentatie meldt, dat zij beschikt over een aantal extra exemplaren van het tijdschrift "Tussen Vecht en Eem" vanaf 1983 t/m 1991. Dit is de kans om uw collectie compleet te maken. De prijs varieert van f 10,-- tot f 20,-- en exemplaren zijn te koop op vrijdagmiddagen in de bibliotheek aan de Dr. Abr. Kuyperlaan.