Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 8, nummer 3 (december 1992) pag. 128

Cursus "Ontdekkingsreis naar het verleden

van de redactie

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel

Onder de titel "Ontdekkingsreis naar het verleden" organiseert de Historische Kring Weesp een cursus over de methodiek van het historisch onderzoek. Mensen die graag met een bepaald historisch onderzoek willen beginnen, maar niet weten hoe zij dit aan moeten pakken, kunnen nog inschrijven. De docent is mevr. drs. K.W.J.M. Bossaers, provinciaal consulent geschiedbeoefening.
De cursus van acht avonden vindt plaats in de ruimte van de Historische Kring Weesp in het Fort aan de Ossenmarkt in Weesp.
De eerste avond is op woensdag 6 januari 1993 en begint om 19.30 uur.
Kosten f 100,-- inclusief lesmateriaal.
Opgeven bij A. Schulp, secretaris van de Historische Kring Weesp, Dr. J.A. Fijnvandraatlaan 9, 1381 ES Weesp; telefoon 02940-12437 en 11261.

Thema's van de lessen:
1e les: uitleg en inleiding.
2e les: opzetten van een historisch onderzoek, theorie van het literatuuronderzoek.
3e les: systematisch ordenen van gegevens, praktijk van het literatuuronderzoek.
4e les: theorie van het archiefonderzoek.
5e les: praktijk van het archiefonderzoek.
6e en 7e les: andere bronnen (materieel, beeldmateriaal, overlevering).
8e les: het verwerken van het materiaal tot een werkstuk.