Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 8, nummer 2 (september 1992) pag. 85-86

Van "Het Fransche Kamp" tot en met kampeerterrein "De Fransche Kamp".

Henny van den Berg Jz.

De afbeelding is aanklikbaar voor vergroting

Sinds mijn jeugd ken ik het bestaan van "De Fransche Kamp". Als kind speelde ik er met mijn vriendjes; dat was enige jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Wij waren vooral niet weg te slaan bij de zogenoemde kazematten. Mijn vriendjes en ik hadden altijd het idee dat deze kazematten dateerden uit de tijd dat de Fransen daar omstreeks 1672/73 een kampement hadden. De feiten blijken heel anders te zijn dan jarenlang gedacht was.
In 1990 ontmoetten mijn vrouw en ik tijdens onze vakantie in Spanje een echtpaar waarvan de man lid was van "De Wapenbroeders"; hij had een studie gemaakt van diverse oorlogen.
Een jaar later ontmoetten wij tijdens onze dagelijkse wandeling rond de Fransche Kamp en het Spanderswoud het echtpaar weer. We knoopten een gesprek aan over de mooie omgeving. De oud-strijder vond het wel jammer, dat de Duitsers hier na de Tweede Wereldoorlog zoveel rommel hadden achtergelaten. "Wat voor rommel bedoel je?"" vroeg ik. "Die bunkers" zei hij. Dat sloeg bij mij in als een bom, aangezien ik zeker wist dat deze "bunkers" er al waren vóór de Tweede Wereldoorlog. Wij kregen er een nogal stevige discussie over, omdat de man er zogezegd een speciale studie van had gemaakt.

Daarom besloot ik het eens grondig te gaan onderzoeken. Ik bestudeerde diverse boeken en vroeg ook verscheidene oudere mensen of zij mij van enig advies konden dienen. Niemand wist een bevredigend antwoord op mijn vragen te geven.Toen maar eens gebeld naar de Stichting Goois Natuurreservaat; de stichting die het beheer over dit gebied heeft. Een woordvoerder wist ook geen antwoord te geven. "Informeer maar eens in Naarden", zei hij. Uiteindelijk werd ik door een dame uit Naarden en mijn dochter er op gewezen, dat in het boek "De Hollandse Waterlinie" een stukje was gewijd aan deze zogenoemde kazematten:

Infanteriestelling

Aangelegd in 1915-1918 ten zuiden en oosten van Naarden. Deze stelling beschermde het offensief voor Naarden en de verouderde vesting en bood ook de mogelijkheid tot opname van het terugtrekkende  veldleger. Aanvankelijk aangelegd als tijdelijke aarden versterking (veldversterking). Deze werd in 1918 op het zuidelijke gedeelte voorzien van tientallen betonnen schuilplaatsen. Deze schuilplaatsen, "kazematten", bevinden zich nu nog op het kampeerterrein "De Fransche Kamp". Het overige deel van de stelling is vrijwel geheel verdwenen.

Zo zie je maar weer, dat men niet altijd te vlug een conclusie moet trekken over hoe, waar en wanneer.