Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 36, nummer 3 (december 2020), pag 46-47

BUSSUM IN BOEKEN

Klaas Oosterom

De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting

In deze rubriek bespreekt Klaas OOsterom  boeken die bij het thema van dit nummer passen en nieuw uitgekomen boeken. Ze zijn in te zien in het Documentatiecentrum van de Historische Kring en veel is op het Internet te vinden.

Naarden, een vogelvlucht door tijd en ruimte

Een uniek boek over Naarden van oost naar west.
Historicus Henk Schaftenaar geeft toelichting bij 40 luchtfoto’s, die tussen 1924 en 1968 door KLM Aerocarto zijn genomen. Bij elk van de 40 luchtfoto’s staat een nauwkeurige beschrijving van wat er te zien is en wat er, sinds de foto is genomen, met dat stukje Naarden is gebeurd.

De Stichting Vijverberg gaf het boek uit in 2000.

Thuis in Naarden

Een boek ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Woningstichting Naarden, voorheen Woningcorporatie Volksbelang.
Het boekje beschrijft de bouw- en koopprojecten van 1914 tot 2014, die door Volksbelang en haar opvolgers zijn gerealiseerd. De auteur, de Bussumse historicus Paul Schneiders, schetst bij wijze van inleiding de volkshuisvesting in Nederland vanaf 1900, de wetgeving én de woningnood en de woningbouw na 1945. Daarna worden de 26 gerealiseerde wooncomplexen gepresenteerd.

In 2014 door Tadorna Media uitgegeven.

De Laan uit

Richard Mouw (1959) schreef over de periode 1933-1945 van de Graaf Willem de Oudelaan en omgeving in Naarden.
‘Een Gooise wijk in crisis en oorlog’, is de ondertitel. De wijk werd in de jaren 30 gebouwd.
Het boek bestaat uit twee delen: de wijk/laan en de bewoners. Degenen die in 1942 ‘de laan uit’ moesten waren de joodse bewoners. En op Dolle Dinsdag, 5 september 1944, vluchtten NSB-ers op hun beurt de laan uit.

Het boek is in 2016 in eigen beheer uitgegeven. Te koop bij de auteur: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De Omroeper

Dertig jaar lang verscheen bij de stichting Vijverberg ‘De Omroeper’, historisch tijdschrift voor Naarden.
Vooral Henk Schaftenaar heeft ongelooflijk veel onderzoek gedaan en dat in tekst en beeld vastgelegd in dit kwartaaltijdschrift. Belangrijk is dat niet alleen de vesting maar ook de ommelanden veel aandacht krijgen.

De 29 jaargangen, van 1988 t/m 2016, zijn via  http://www.stichtingvijverberg.nl/  doorzoekbaar. Van harte aanbevolen.

Elke tijd zijn eigen gekte

Henke van der Heiden is beleidsadviseur Maatschappelijke Zorg in Gooise Meren. Zij heeft zich verdiept in hoe de Nederlandse samenleving vanaf 1500 omging met mensen die afwijkend gedrag vertoonden. Zo wordt de hulp beschreven die Frederik van Eeden gaf aan de aan alcohol verslaafde en met depressies kampende dichter Willem Kloos.
De link naar het heden wordt gelegd door portretten van (geïnterviewde) inwoners uit Gooise Meren die kampen met psychiatrische aandoeningen.

In 2020 uitgegeven bij WalburgPers. In de boekhandel te koop.

Jubileumboek Willem de Zwijger College

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Willem de Zwijger College is door de neerlandici en oudpersoneelsleden Marja Hendrickx, Eric Bor en Ruud Brik een 164 bladzijden tellend, rijkelijk geïllustreerd jubileumboek geschreven.
Het boek zou tijdens een onderwijscongres in mei 2020 verschijnen en op de reünie van 3 oktober aan de man gebracht worden.
Beide evenementen gingen echter als gevolg van de Covid19- pandemie niet door, waardoor het boek nu op de plank ligt, in afwachting van betere tijden.