Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 6, nummer 2 (september 1990) pag. 3

Oproep van het bestuur aan de leden

Van de redactie

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel

Geachte dames en heren, leden van de Historische Kring Bussum,

In 1992 bestaat de gemeente Bussum 175 jaar. Enige leden hebben het bestuur gevraagd of onze Kring vanwege dit jubileum van plan is iets te organiseren en zo ja wat dan. Indien er namelijk iets moet worden gedaan dan mag er niet te lang worden gewacht omdat bijvoorbeeld de uitgave van een herdenkingsboekje, zoals ter gelegenheid van het 100 jarig en 150 jarig bestaat, de nodige tijd vergt.

Het bestuur heeft zich ondertussen enige keren over dit verzoek gebogen en ook deze vraag voorgelegd aan sommige leden van de Kring en vertegenwoordigers van de gemeente. Het voorlopige resultaat van deze oriëntatie willen wij nu de leden voorleggen met het verzoek om te reageren.

Waar denken wij aan?
Allereerst achten wij de uitgave van een herdenkingsboekje niet zinvol. Deze boekjes beschrijven veelal de ontwikkeling tot dat moment, terwijl ons inziens met name de toekomstige ontwikkeling van Bussum in de komende 25 jaar zeer actueel zou moeten worden. Dit onderwerp vervult veel inwoners naar ons idee met grote zorg omdat men
- of het verdwenene nog steeds betreurt (het oude gemeentehuis)
- het tot standgekomene verfoeit (het winkelcentrum voor Gooi-Noord)
- de verdere ontwikkeling niet vertrouwt (Irene kapel - Vituskerk - villaparken) .
Een visie hoe het echter verder moet lijkt te ontbreken.

Het lijkt het bestuur een geweldige uitdaging om ter gelegenheid van het 175 jarig bestaan van Bussum, met name ons te bezinnen op die vraag. In eerste instantie denken wij dan aan de organisatie - samen met de gemeente - van een (aantal) conferentie(s) aangaande dit onderwerp. A1 dan niet gecombineerd met bijvoorbeeld een (aantal) wandelroute(s) door het dorp. Op deze conferentie(s) zouden dan ruimtelijke vormgevers, architekten, e.d. van voldoende gewicht en met de nodige ervaring over de verdere vormgeving van Bussum hun ideeën moeten ventileren. Een en ander zou kunnen uitmonden in één of meerdere scenario's voor de toekomst. Zo'n scenario zou dan in boekvorn onze bijdrage kunnen vormen voor het 175 jarig bestaan.
Wellicht is het dan ook mogelijk om te ontkomen aan het zeer actuele citaat uit 150 jaar Bussum: "De herdenkinq van 1917 bracht ook in allerlei variaties het motto "op naar de volgende eeuw" .... wat is er sinds 1917 in Bussum enorm veel tot stand gebracht. Maar vervolgens kunnen wij opmerken hoe weinig van het plaatselijk karakteristieke bewaard gebleven is. "

Wat wij willen weten is:
1. Spreekt dit idee U aan?
2. Wilt U meehelpen met de organisatie?
3. Kent U deskundigen voor deze conferentie(s)?
4. Heeft U andere suggesties?
U kunt Uw (Liefst schriftelijke) reaktie sturen naar ons secretariaat. In een volgend nummer zullen we U van deze reakties op de hoogte stellen.

Met vriendelijke groet,
Namens het Bestuur