Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 6, nummer 1, mei 1990) pag 36-37

Agenda / Activiteiten in de regio

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel

BAARN
De Stichting TUSSEN VECHT EN EEM organiseert in samenwerking met de H.K. BAERNE dit jaar de "Open Dag" van de Stichting in Baarn op zaterdag 19 mei a.s. De meeste aktiviteiten hebben plaats op of nabij het fraaie kasteel Groeneveld. Het uitgebreide programma met antwoordkaart is opgenomen in het speciale Baarnnummer van TVE, dat eind april verschijnt. Men kan zich alvast opgeven bij Mevrouw Witteveen, telefoon 13630 te Bussum

BLARICUM
Hoogtepunt voor de H.K. Blaricum was de ingebruikneminq in september 1989 van de gerestaureerde brandweerkazerne.
Openingstijd: iedere zaterdag van 14.00 uur tot 16.00 uur.

BUSSUM
De ARCHEOLOGISCHE VERENIGING NAERDINCKLANT is gestart met een proefopgraving in de Irenestudio.
De opgraving is interessant in verband met de oudste bewoonde plek van Bussum.

EEMNES
Naast de actieve werkgroep Genemalogie start de H.K. Eemnes met een werkgroep monumenten die de boerderijen gaat inventariseren.
De kring organiseert dia-avonden over "Historische panden vroeger en de situatie nu".

HILVERSUM
GOOIS MUSEUM:
Vanaf heden is er een expositie over "Hilversum Historisch". De tentoonstelling is het resultaat van een onderwijsprojekt van vijf basisscholen.
Van 28 april tot en met 2 juli: Expositie "Kastelen in en om het Gooif'.
De Historische Kring ALBERTUS PERK werkt hard aan het lustrumprojekt 1850 dat in september a.s. plaatsvindt. Er komt een maquette met tentoonstelling en diverse publicaties.
Lezing: 25 april "De monnikenberg met het klooster De Stad Gods".
Op 28 april volgt een excursie naar de Monnikenberg aan de Soestdijkerstraatweg. Voorts wordt een bezoek gebracht aan het Klooster De Stad Gods.

HUIZEN
Het historische Schoutenhuis zou onderdak kunnen bieden aan drie historische organisaties in Huizen, t.w. de H.K. Huizen, Stichting Huizer Museum, Stichting Gerrie Otten. De drie organisaties moeten met een gezamenlijk beleidsplan komen.

LAREN
De H.K. Laren organiseerde op 21 maart j.1. een dialezing over "autochtone Laarders". Verder heeft de kring hard gewerkt een een zogenaamde antisloopverordening.
In het SINGER MUSEUM wordt een expositie gehouden over "Villaparken in het Gooi 1874 -1940" naar aanleiding van het gelijknamige boek van Johannes de Haan. De tentoonstelling duurt tot 13 mei a.s.

LOOSDRECHT
De H.K. Loosdrecht organiseert een tentoonstelling om meer aandacht te krijgen voor de aktiviteiten van de kring.

MUIDEN
De H.K. Muiden werkt periodiek mee aan een programma voor radio Space. Maandelijks wordt een historische wandeling door Muiden uitgezonden.

NAARDEN
De Werkgroep Vestingstad heeft de jaarlijkse vestingstadprijs weer toegekend. De prijs bedraagt f 1.000,--.
Er is onlangs een boekje verschenen van de heer H. Schaftenaar over het Landgoed Oud Valkeveen.

KORTENHOEF
Tentoonstelling samengesteld door B. Wallenburg en J. Haverkamp in samenwerking met de H.K. "In de Gloriosa" ter herinnering aan de oorlog 1940-1945.
St. Antoniusschool, ingang Egidius Blocklaan 5 mei 11.00 tot 19.00 uur en 20.30 tot 22.00 uur 6 mei 11.00 tot 18.00 uur