Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 5, nummer 3, december 1989) pag 9

Bijeenkomsten Historische kring Bussum in 1990

Maandag 15 januari 1990 20.00 uur
Nieuwjaarsbijeenkomst. Tijdens deze bij eenkomst zal de heer Griffioen geinterviewd worden door Mevrouw de Beer .

Woensdag 14 februari 1990 20.00 uur
Algemene ledenvergadering.

Maandag 19 maart 1990
Dennis Weisbrod geeft een diapresentatie waarin het gebruik van baksteen centraal staat.

Woensdag 16 mei 1990r 1990
Woensdag 12 september 1990
Maandag 12 november 1990
Deze laatste drie data moeten nog worden ingevuld. Heeft u leuke suggesties? Laat het ons dan weten.

Uit de Gooi en Eemlander

BUSSUM - Verontruste Bussumers belden deze week de politie van hun woonplaats omdat een verdachte persoon foto's maakte van woningen. Mogelijk was de man bezig met het treffen van voorbereidingen voor een inbraak. Toen de politié arriveerde bleek het echter niet te gaan om een onverlaat maar een fotograaf die voor een Amerikaans blad gevels stond fotograferen.
Dennis Weisbrod, de bewuste fotograaf, is afkomstig uit Amerika en woont sinds 1976 in Bussum. Weisbrod werkt nu aan een fotoserie waarin centraal staat het gebruik van baksteen: De fotograaf is onder de indruk van de plaatselijke variëteiten in de woningbouw. Vooral de bouw' van oudere huizen wordt gekenmerkt door vakmanschap waar jonge architecten goede nota van zouden moeten nemen. “Misschien heeft het te maken met de stijgende bouwkosten dat er zo weinig aandacht aan details wordt besteed. Of misschien heeft de jongere generatie niet de tijd genomen om oude technieken te bestuderen"; aldus de fotograaf.
Weisbrod die vaak in het buitenland reportages maakt, besloot deze keer binnen loopafstand van zijn huis foto's te maken."Binnen twee uur had ik zo'n 75 unieke dia's van de toepassing van baksteen. Bussum en Naarden moeten trots zijn op hun erfenis. Maar wat zie ik? Prachtige huizen worden afgebroken en vervangen door fantasieloze bouwsels. Bussum probeert bezoekers te lokken door he winkelcentrum aantrekkelijker te maken. Maar als Bussum echt uniek wilde zijn, zouden er fondsen beschikbaar gesteld moeten worden om de gevels in het centrum te restaureren. Wie verder kijkt dan de vaak saaie nieuwe winkels kan nog veel moois zien."
Volgens Weisbrod zijn de lezers van het Amerikaanse tijdschrift waarvoor hij werkt wel degelijk geïnteresseerd in de Bussumse en Naardense gevels. In het verleden publiceerde het blad al een pagina met voordeuren, allemaal hier in de buurt gemaakt. Eind dit jaar verschijnt een serie over serres en erkers. Er is een onuitputtelijke lijst van onderwerpen: Nu staat baksteen dus centraal. In Amerika wordt baksteen minder vaak gebruikt, terwijl de huizenbouw in Amerika ook meer een doe-het-zelf gebeuren is. Wellicht doen Amerikanen straks ideeën op als ze onze Gooise gevels zien.