Contactblad van de Historische Kring Bussum,  jaargang 5, nummer 2, september1989) pag 17-19

Stoom-, Wasch- enStrijkinrichting WED. D. POUW

Joke Vos

De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting

Dirk Pouw, geboren te Bussum, 28 april 1869, overleden te Bussum op 31 juli 1910; slechts 41 jaar oud. Dirk huwde in 1903 met Catharina (Krijntje) Franken, geboren 9 april 1873 te Beesd, overleden te Bussum 31 januari 1950.

Het ontstaan van "Wascherij Pouw" aan de Landstraat

Na zijn huwelijk met Catharina kocht Dirk van de familie v.d. Berg de handbleekerij met erf en grond. Hij woonde eerst in het kleine huisje van v.d. Berg, daar werden de oudste drie kinderen geboren: Ali, Dirk Jr. en An. Hij bouwde eerst de benedenverdieping van de wascherij en plm. 1 jaar later de bovenverdieping. Daarna bouwde hij twee woonhuizen, één voor zijn eigen gezin en een ander waar zijn stiefmoeder Alida Ruiter kwam te wonen. Het oude woonhuis werd strijkerij. In het nieuwe huis werden nog Coos en Grad geboren. In 1906 kocht de ondernemende Dirk een stoommachine. Helaas heeft hij er niet lang van kunnen genieten, want in 1910 stierf hij aan kanker. De wascherij werd voortgezet door Krijntje en later door zoon Dirk.

De twee nieuwgebouwde woonhuizen, rechts woonde het gezin Pouw zelf.

Van vuile naar schone was

In Bussum haalde een bediende de was met een handkar. Vanuit Amsterdam kwam het met beurtschipper Bus, waarna het met paard en wagen door de Vaal naar de Landstraat werd gebracht. De was werd eerst gemerkt, dan gesorteerd en dan in de wasmachines gestopt. Het waspoeder werd geleverd door de firma's Reijmerink uit 's Graveland en Krul uit Gouda. Buiten in de tuin was een kuip ingegraven met puur bleekwater. Later kwam het bleekwater in groene mandflessen.

AIs de was schoon was, moest het gedroogd worden. Eerst gebeurde dat op houten rekken, later kwamen er ijzeien coulissen met rekken die je heen en weer kon schuiven.. Onder de rekken Iiepen geribbelde buizen die de droogzolder verwarmden­. Werd in het begin de was per stuk betaald, later ging het per kilo.

Links op de foto nog een klein stukje van het oude woonhuis
(later strijkerij) , rechts de wasserij.
De drie meisjes op de foto zijn: Iinks Tootje Oud, midden
Ali Pouw, rechts Grad Pouw.

De Strijkerij

In de strijkerij stond een "boutenkachel" en er was een handmangel. In plm. 1923 werd er een houten mangel aangeschaft met riemaandrijving door stoom. Nog later kwam er ook een stoommangel.
Was de was weer fris en schoon, dan bracht Hein Kasterman, samen met Dirk Jr. de was weer naar de klanten. Beurtschipper Bus nam de schone was mee naar Amsterdam en Hein en Dirk gingen dan een dag later de was bij de klanten daar afleveren.

In 1970 werd de wascherij gesloten en kwam er aan 67 jaar Wascherij Pouw een einde.

Zo ging de schone was terug naar tevreden klanten.

Dit verhaal kwam tot stand dankzij de welwillende medewerking van de zusters An en Coos Pouw, die dit verhaal aan mij wilden vertellen en de foto's beschikbaar stelden.