Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 35, nummer 3 (december 2019), pag 39

Hoe staan ze er nu voor?

Nol Verhagen

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel

In deze aflevering van Bussums Historisch Tijdschrift passeren diverse  sportclubs de revue. Daarbij gaat de aandacht begrijpelijkerwijs meer naar hun ontstaan, soms al meer dan 100 jaar geleden, dan naar hun huidige situatie. Maar aangezien het heden het resultaat is van het verleden, past het toch ook even te kijken naar wat er van al die clubs en clubjes is terecht gekomen. Daarom heb ik wat gegevens voor u bij elkaar gezocht over het reilen en zeilen van een aantal sportverenigingen vandaag de dag.

Met voetbalclub Allen Weerbaar gaat het niet goed en dat is ook aan de nauwelijks bijgehouden website te zien. De club kampt al jaren met financiële problemen. Was het vroeger de club van de beter gesitueerden, tegenwoordig is het juist de club van de minst draagkrachtigen, met veel leden met een migratie-achtergrond. De contributie is veel lager dan bij andere clubs, wat natuurlijk niet bijdraagt aan de financiële gezondheid. Ik heb geen actuele gegevens over ledenaantallen en dergelijke kunnen vinden.

Met voetbalclub SDO gaat het veel beter.Er voetballen meer dan 1000 leden, bij de Heren verdeeld over 4 Senioren teams, 11 Juniorenteams, 23 Pupillenteams en natuurlijk het G-team. Bij de Dames zien we 2 Seniorenteams, 10 Juniorenteams en 1 Pupillenteam.

Ook met voetbalclub BFC gaat het goed. Het eerste herenteam is onlangs gepromoveerd naar de 2de klasse. Er zijn 5 Heren- en 2 Dames-seniorenteams. Verder 19 Juniorenteams bij de jongens en 11 bij de meisjes. En maar liefst 43 Pupillenteams. Dat moeten toch ook al gauw 1000 of meer leden zijn.

Honkbalclub HCAW heeft meer dan 400 leden, van wie 270 actieve honk- en softballers, verdeeld over 14 honkbalteams en 4 softbalteams, waarvan echter maar 1 vrouwenteam. Daarmee is HCAW een van de grootste honkbalverenigingen van Nederland.In alle categorieën (Heren, Dames, Junioren, Aspiranten en Pupillen) acteert HCAW op hoog niveau.

De Gooische Hockeyclub is een reusachtige vereniging met meer dan 2300 leden, van wie ruim 1000 jeugdleden. Het is de grootste hockeyclub van het Gooi en een van de grootste van Nederland. Ze spelen op – naar eigen zeggen – een van de mooiste sportlocaties van Nederland, het terrein bij het Laegieskamp.

De Hilversumse Hockeyvereniging ’t Spandersbosch floreert ook en heeft nu zo’n 1500 leden. Ook zij vinden dat ze op een van de mooiste hockeylocaties van ons land spelen, namelijk Sportpark Crailo.

Rugby Club ’t Gooi heeft vandaag de dag zo’n 350 leden. Ze afficheert zichzelf als een van de oudste, meest gerenommeerde en snelst groeiende (rugby)clubs van Nederland.Heren 1 speelt in de Ereklasse, het hoogste landelijke niveau. Er is een grote jeugdafdeling, met teams in alle leeftijdsklassen.

Zwem- en Poloclub De Otters Het Gooi is sinds 1998 stabiel gebleven. De vereniging heeft momenteel 600 leden.

De Gooise Onderwatersportvereniging heeft ongeveer 200 leden. Je kunt er leren duiken, maar er wordt ook onderwaterhockey gespeeld.