Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 35, nummer 3 (december 2019), pag 21-23

Door Vrienden Verenigd: (bijna) 100 jaar Bussumsche Footballclub

Rens Muller

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting

BFC 1. Het kampioenselftal van 192410.000 toeschouwers

Op 1 mei 1920 richtten de heren Harmsen, Van Essen, Van Kollum en Van Rens Muller Raamsdonk de Bussumsche Footballclub (BFC) op, maar het duurde tot 31 oktober van dat jaar eer de naam  BFC officieel gevoerd mocht worden. Toen pas gaf de voetbalbond toestemming. De tussenliggende maanden speelden de Bussumse voetbalvrienden onder de naam DVV (Door Vrienden Verenigd)

Een clubje uit de Bolsjewiek

In 1917 hadden ze die naam al bedacht. In de nieuwe arbeiderswijk bij de K.P.C. de Bazelstraat – in de volksmond de Bolsjewiek genoemd – voetbalden ze regelmatig met elkaar op straat. Ze speelden wedstrijden tegen andere buurtclubjes. Toen het echt serieus werd, moesten er een heus elftal en een echte naam komen: DVV dus. Tegen die naam bestond bij de Voetbalbond bezwaar, waarom is onbekend.
Op 31 oktober 1920 kwam de club voor de eerste keer uit onder de naam Bussumsche Footballclub, oftewel BFC. De thuiswedstrijden werden gespeeld op een stuk heide tussen de watertoren en de  nabij gelegen begraafplaats. Later werd er gespeeld op een nieuwe locatie, ter hoogte van de huidige Amaliagaarde. Ze deelden dat veld met SDO (Samenspel Doet Overwinnen), opgericht in 1917, en met BVV, een club die allang niet meer bestaat.

10,000 toeschouwers

BFC verkaste in 1923 naar het net opgeleverde Sportpark Meerweg, waar de club nog steeds te vinden is. In de jaren na de oprichting beleefde BFC een grote bloei.Ook op sportief vlak viel er niets te klagen. Het 1ste elftal kwam uit in de 2de klasse van de Nederlandse Voetbalbond (NVB) tegen gerenommeerde tegenstanders als Zeeburgia, Haarlem, Velox en HVC. Legendarisch was een beslissingswedstrijd in 1931 tegen De Volewijckers. Vierduizend toeschouwers zagen op Sportpark Hilversum hoe BFC het 2de-klasserschap veiligstelde.

Tijdens de bezetting speelden  de Bussumse clubs AW, SDO en BFC in dezelfde 3de klasse. In 1946 werd BFC voor het oog van 10.000 toeschouwers kampioen bij het Hilversumse Donar. Door die zege telde Bussum twee kampioenen, want ook AW was kort daarvoor kampioen geworden.

BFC 2. Het team van 1931-1932

Blauw-wit-rood

Bij het 30-jarig bestaan in 1950 werden de clubkleuren zwart-wit verruild voor de huidige BFC-clubkleuren: blauw-wit-rood. Tien jaar later werd op grootse wijze het 40-jarig jubileum gevierd. De receptie vond plaats in hotel De Rozenboom en het feest in Concordia. De feestband van dienst stond onder leiding van John de Mol senior, de vader van de huidige mediatycoon.

In 1963 werd op de Meerweg het nieuwe clubgebouw opgeleverd. Het onderkomen moest wel worden gedeeld met AW en de Bussumse Handbal Club (BHC). Intussen bleef BFC maar groeien. De club telde inmiddels meer dan vierhonderd leden. Vier jaar later werd de Supportersvereniging BFC opgericht. Bedoeld om het eerste elftal aan te moedigen, maar ook om te klaverjassen en te bingoën.

Een dieptepunt in de clubgeschiedenis was in 1972 het afbranden van het clubhuis. Het gebouw werd compleet in de as gelegd, waarbij veel memorabilia verloren gingen. Samen met AW en BHC werden  grote acties opgezet om herbouw het jaar daarop mogelijk te maken.

Nadat eerder in 1971 al een voorzichtige poging was ondernomen om met meisjesvoetbal te beginnen, was het in 1984 dan echt zover: meiden konden bij BFC voetballen. Weliswaar in jongensteams, maar het begin was er.

Ruim 25 jaar na de bouw van het eerste clubgebouw op de Meerweg werd in 1989 een nieuwe kantine geopend. AW was inmiddels verhuisd naar de  Zanderij.

Promotie

Qua sportieve prestaties was er in die dagen weinig verheffends te beleven. Het 1ste elftal speelde jarenlang in de zogenoemde onderbond. Pas in 2009 was er de promotie
naar de 4de klasse. De jeugdelftallen waren daarentegen zeer succesvol. Veel jeugdspelers werden gescout door profclubs, hoewel slechts een enkeling ook daadwerkelijk profvoetballer
wist te worden. De bekendste is misschien wel Jeroen Verhoeven. De keeper schopte het tot het 1ste elftal van Ajax. Nadat BFC in 2016, in navolging van veel andere clubs uit de regio,
had besloten om met het 1ste elftal op zaterdag te gaan spelen, was het jaar daarop promotie naar de 3de klasse al een feit. In 2018 verrichtte het vlaggenschip van de BFC dat huzarenstuk opnieuw. Nog een promotie zou het jubileumjaar 2020 vanzelfsprekend extra luister bijzetten. Al was het maar omdat BFC nooit eerder in de 100-jarige geschiedenis in de 1ste klasse uitkwam.