Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 35, nummer 1 (mei 2019), pag 30-31

Wie is wie op de Algemene Begraafplaats Naarden

Iny Hoogendijk-Vranken

Entreehek naar de Algemene Begraafplaats. Op de linker pijler staat de
naam van de stichtende gemeente NAARDEN en op de rechter het
stichtingsjaar ANNO 1830

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel
De afbeeldingen zijn aanklikbaar voor vergroting

Hieronder een korte toelichting op de personen die liggen begraven in de monumentale graven op de Algemene Begraafplaats Naarden.

B.J.R. van Hasselt

Bernhard J. R. van Hasselt, geboren in Didam in 1806, was van 1840 tot 1863 burgemeester van Naarden. Na een studie medicijnen promoveerde hij aan de Groninger Hogeschool in 1832. In 1834 werd hij stadsgeneesheer in Naarden en in 1840 aanvaardde hij daarnaast het burgemeestersambt. Zijn vrouw was van 1846 tot 1865 regentesse van het Weeshuis. Op 31 december 1864 overleed Van Hasselt in Naarden.

Grafmonument opgericht ter nagedachtenis aan de familie De Roeper

Familie De Roeper

Drie leden van de familie De Roeper vervulden verschillende publieke functies, voornamelijk in Naarden. Vader Cornelis P. de Roeper (Hoorn 1796 – Naarden 1854) werd in 1828 gemeentesecretaris in Naarden en een paar maanden later ook notaris, als opvolger van J.J. Thierens. Zoon Jacobus P. de Roeper (1818–1879) volgde zijn vader op als notaris in Naarden en was daarnaast ook raadslid en wethouder. Zoon Antonie Lodewijk de Roeper (1824–1893) was van 1850 tot 1851 burgemeester van Bussum en volgde in 1851 zijn vader op als gemeentesecretaris in Naarden. Later werd hij raadslid en wethouder.

Familie Dudok van Heel

Abraham E. Dudok van Heel, stamvader van een ondernemende familie, werd in 1802 in Rotterdam geboren. In samenwerking met de Amsterdamse ondernemer Paul van Vlissingen richtte hij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen op, het latere Werkspoor. In Amsterdam woonde Bram bij zijn oom Joannes P. van Rossum, een voormalige suikerhandelaar en handelaar in tabak. Bram trouwde diens dochter Hermine; beiden zijn op de Algemene Begraafplaats in Naarden begraven, evenals hun 2de zoon, Joannes P. (Jan) Dudok van Heel en andere verwanten. Jan was in Naarden de NVGooische Suikerfabriek begonnen, samen met neef Henry Kuhn. In 1902 werd de fabriek gesloten. Hun zonen hadden hun toekomst al veilig gesteld door over te schakelen op de veredeling van beetwortelzaad. Zij richtten in 1889 te Naarden de firma Kuhn & Co op, die in 1971 aan een Frans bedrijf werd verkocht.

G.C. Fabius

Gerhardus C. Fabius werd in 1863 benoemd tot burgemeester van de gemeenten Naarden en Muiden. Hij stamde uit een Amsterdams patriciërsgeslacht. Fabius, geboren in 1813, nam in 1831 als jonge man deel aan de Tiendaagse Veldtocht. In oktober 1838 werd hij overgeplaatst naar het leger in Indië, waar hij het tot kapitein schopte. In 1852 keerde hij terug naar Nederland. Fabius overleed in april 1887.

J. Mammen

Schilder, tekenaar en tekenleraar Johann Mammen werd in 1864 in Bedum geboren. Hij woonde en werkte in Groningen, Berlijn, Brussel, Arnhem, Alphen, Leeuwarden en vanaf 1919 in Naarden, waar hij in 1922 overleed.